Skollunch

Skollunch

Till varje måltid serveras salladsbuffé, dressing, knäckebröd, smörgåsmargarin och vatten/mjölk.

Matsedel

Måndag: Korvstroganoff, rostade grönsaker

Tisdag: Fiskgratäng med kokt potatis, grönsaksgratäng

Onsdag: Stekt kycklingfilé med limesås och ris, stekta grönsaker

Torsdag: Spagetti i köttfärssås, vegetarisk köttfärssås

Fredag: Gulaschsoppa, vegetarisksoppa med mjukt bröd

Matlagning_W

Våra elever promenerar varje dag till Kommunalhuskällaren i Roslags Näsby för att äta lunch.
På det här sättet får alla elever en stärkande promenad mitt på dagen.
De yngre eleverna går i sällskap med en lärare. Då använder vi också promenaderna till att lära oss mer om t ex. hur man uppför sig i trafiken.  Promenaderna ger också möjlighet till praktisk matematik. De yngre eleverna har använt många av sina promenader till att räkna steg, gatlyktor mm. Äldre elever brukar få räkna ut hur många steg vi går om dagen, i veckan, i månaden eller om året. De får också mäta hur långa deras steg är för att därefter räkna ut hur långt vi går varje dag. Promenaderna och luncherna är också ett trevligt tillfälle för lärarna att möta eleverna utanför klassrummet.