Engelska

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Engelska

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4

Klass 5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan Engelska

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Engelska är modersmål eller officiellt språk i ett stort antal länder, förmedlar många vitt skilda kulturer och är dominerande kommunikationsspråk i världen. Förmåga att använda engelska är nödvändig vid studier, vid resor i andra länder och för sociala eller yrkesmässiga internationella kontakter av olika slag. Utbildningen i engelska syftar till att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga och sådana språkkunskaper som är nödvändiga för internationella kontakter, för en alltmer internationaliserad arbetsmarknad och för att kunna ta del av den snabba utveckling som sker genom informations- och kommunikationsteknik samt för framtida studier. Utbildningen i engelska har dessutom som syfte att vidga perspektiven på en växande engelsktalande omvärld med dess mångskiftande kulturer.

Alla elever behöver beredskap att på egen hand bygga vidare på sina kunskaper efter avslutad skolgång. Ämnet syftar därför också till att eleven skall vidmakthålla och utveckla sin lust och förmåga att lära sig engelska.

Mål att sträva mot
 

Skolan skall i sin undervisning i engelska sträva efter att eleven:

  • Utvecklar sin förmåga att använda engelska för att kommunicera i tal och skrift.
  • Fördjupar sin förståelse av talad engelska i olika situationer och sammanhang.
  • Utvecklar sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på engelska samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter.
  • Utvecklar sin förmåga att använda engelska muntligt i olika sammanhang för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter.
  • Utvecklar sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskaper.
  • Utvecklar sin förmåga att uttrycka sig varierat och säkert i skrift för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter.
  • Utvecklar sin förmåga att analysera, bearbeta och förbättra språket mot allt större variation och säkerhet.
  • Utvecklar sin förmåga att använda hjälpmedel och att kritiskt granska informationskällor.
  • Utvecklar sin förmåga att reflektera över levnadssätt och kulturer i engelsktalande länder och göra jämförelser med egna erfarenheter.
  • Utvecklar sin förmåga att reflektera över och ta ansvar för sin egen språkinlärning och att medvetet använda arbetssätt som främjar den egna inlärningen.
  • Utvecklar sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera uppgifter, på egen hand och i samarbete med andra.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
Det engelska språket och olika kulturyttringar från engelskspråkiga länder finns lätt tillgängliga i det svenska samhället. Eleverna stöter i dag på många varianter av engelska utanför skolan. De möter engelska i skiftande sammanhang: i teve, i filmer, i musikens värld, via Internet och datorspel, i texter och vid kontakter med engelsktalande. Ämnet engelska ger en bakgrund till och ett vidare perspektiv på de samhälls- och kulturyttringar som eleverna omges av i dagens internationella samhälle. I ämnet ingår både att granska det innehåll som språket förmedlar och att språkligt dra nytta av det rika och varierade utbud av engelska som barn och ungdomar möter utanför skolan.

Engelska bör lika lite som andra språk delas upp i separata moment som lärs in i en given turordning. Både yngre och äldre elever berättar och beskriver, diskuterar och argumenterar, även om det sker på olika sätt, på olika språkliga nivåer och inom olika ämnesområden.

De olika kompetenser som ingår i en allsidig och kommunikativ förmåga har sin motsvarighet i ämnets struktur. Till dessa hör förmåga att behärska språkets form dvs. vokabulär, fraseologi, uttal, stavning och grammatik. I ämnet utvecklas även kompetensen att bilda språkligt sammanhängande helheter vilka efter hand i fråga om innehåll och form allt bättre anpassas till situation och mottagare. När de egna språkkunskaperna inte räcker till behöver eleven kompensera detta genom att använda strategier som omformuleringar, synonymer, frågor och kroppsspråk. Förmågan att reflektera över likheter och skillnader mellan egna kulturella erfarenheter och kulturer i engelsktalande länder utvecklas hela tiden och leder på sikt till förståelse för olika kulturer och interkulturell kompetens. En ytterligare kompetens är medvetenhet om hur språkinlärning går till.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall:

  • Kunna förstå det mest väsentliga i enkla instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och i lugnt tempo inom för eleven välbekanta områden.
  • Kunna delta i enkla samtal om vardagliga och välbekanta ämnen.
  • Kunna i enkel form muntligt berätta något om sig själv och andra.
  • Kunna läsa och tillgodogöra sig det viktigaste innehållet i enkla instruktioner och beskrivningar.
  • Kunna göra sig förstådd i skrift i mycket enkel form för att meddela något.
  • Känna till något om vardagslivet i något land där engelska används.
  • Kunna reflektera över hur den egna inlärningen av t.ex. ord och fraser går till.
  • Kunna genomföra korta, enkla muntliga och skriftliga uppgifter i samarbete med andra eller på egen hand.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Förstå tydligt, även något regionalt färgat, tal i instruktioner, berättelser och beskrivningar som rör kända förhållanden och egna intresseområden.
  • Kunna delta aktivt i samtal kring kända ämnen och med hjälp av olika strategier bidra till att kommunikationen fungerar.
  • Kunna muntligt berätta och beskriva något som hon eller han sett, hört, upplevt eller läst samt uttrycka och argumentera för en uppfattning i något för honom eller henne angeläget ämne.
  • Kunna läsa och tillgodogöra sig innehållet i enklare skönlitterära och andra berättande, beskrivande och argumenterande texter som behandlar kända ämnesområden.
  • Kunna begära och ge information i skrift samt berätta och beskriva något.
  • Ha kunskaper om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska har en central ställning samt kunna göra några jämförelser med egna kulturella erfarenheter.
  • Kunna reflektera över och dra slutsatser om sitt sätt att lära sig engelska.
  • Kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter.
  • Kunna, på egen hand och i samarbete med andra, planera och genomföra arbetsuppgifter samt därvid dra slutsatser av sitt arbete.

Lokalt tillägg

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Engelskan är ett globalt språk. I en allt mer internationell värld är det önskvärt att kunna förstå och använda engelska i tal och skrift. Kravet på bredd, djup och vidgade perspektiv ökar. Målet med engelskundervisningen är att eleverna ska få möjlighet att tillägna sig tillräckliga kunskaper för att fungera i all tänkbar språklig kommunikation.

Eleven skall efter skolår 5:

  • Förstå tydligt och enkelt tal.
  • Kunna läsa och förstå enkla berättelser och beskrivningar.
  • Kunna göra sig förstådd i enkel skrift t ex. kortare brev, meddelanden, presentation av sig själv.
  • Känna till något om levnadsförhållanden i engelskspråkiga länder.
  • Våga delta i enkla samtal.

Detta uppnås genom att eleven får tillfälle att:

Lyssna

Lyssna på lärarens tal, högläsning, gruppläsning, band och dylikt AV-material, musiktexter, filmer, diaprogram, video och infödda talare (engelskspråkiga gäster).

Tala

Personbeskrivningar, kommunikationsövningar, fraser, ramsor, sånger, lekar, tävlingar, beskrivningar av bilder och företeelser, förklara enkla saker på engelska, återberätta upplevda händelser eller läst text, dramatisera och framföra dialoger

Läsa

Textböcker, bredvidläsningsböcker, faktatexter, tidningsartiklar, instruktioner, ungdomstidningar och lyrik.

Skriva

Fria skrivövningar t.ex. dagbok och brev, strukturövningar och processkrivning, beskriva personer, hem och närmiljö, samt givna företeelser, sagor, berättelser, recensioner, översättningsövningar med hjälp av lexikon och grammatik, skriva fakta med datorstöd t.ex. med Encarta.

Metodik

Undervisningen i engelska under skolår F-2 sker till största delen muntligt. Fr.o.m. skolår 3 befäster eleverna successivt sina kunskaper med skriftliga övningar.
I grundskolans senare årskurser skall större vikt läggas vid skriftlig bearbetning av olika texter med varierande svårighetsgrad. Metodik med utnyttjande av alla sinnen kan underlätta inlärning. Eleverna ska så tidigt som möjligt uppmuntras till att ta ansvar för den egna inlärningen.

Klass 1-3
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna förstå det mest väsentliga i enkla instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och i lugnt tempo inom för eleven välbekanta områden.
  2. Kunna delta i enkla samtal om vardagliga och välbekanta ämnen.
  3. Kunna i enkel form muntligt berätta något om sig själv och andra.
  4. Känna till något om vardagslivet i något land där engelska används.

Lokala mål för år 1-3

Eleven skall:

  1. Kunna hälsningsfraser.
    Kunna ett antal klassrumsfraser.
    Kunna enkla ord inom olika områden.
    Kunna räkneord.
    Kunna klockans hela timmar.
  2. Kunna samtala om väder, veckodagar och årstider.
    Kunna göra och delta i enkla dialoger enligt kända mönster.
  3. Kunna berätta något om sig själv och andra.
  4. Känna till lite om olika traditioner i engelsktalande länder.
    Känna till några Engelska sånger och ramsor.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Använda hälsningsfraser i klassrummet.
    Visa att han/hon förstår vad läraren säger t ex. Sit down please!
    Kunna använda ord inom områden som färger, djur, frukter och kroppen.
    Kunna räkna till minst upp 20.
  2. Göra meningar med ord som sunny, cold, Monday, Tuesday, Spring, Autumn osv.
    Använda sig av fraser som  I like, I don’t like.
  3. Berätta något om sig själv och familjen.
  4. Samtala kring Halloween, Valentine’s day osv.
    Sjunga sånger och ramsor tillsammans.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna förstå det mest väsentliga i enkla instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och i lugnt tempo inom för eleven välbekanta områden.
  2. Kunna delta i enkla samtal om vardagliga och välbekanta ämnen.
  3. Kunna läsa och tillgodogöra sig det viktigaste innehållet i enkla instruktioner och beskrivningar.
  4. Kunna göra sig förstådd i skrift i mycket enkel form för att meddela något.
  5. Känna till något om vardagslivet i något land där engelska används.
  6. Kunna reflektera över hur den egna inlärningen av t.ex. ord och fraser går till.
  7. Kunna genomföra korta, enkla muntliga och skriftliga uppgifter i samarbete med andra eller på egen hand.

Lokala mål för år 4

Eleven skall:

  1. Förstå enkelt tal.
  2. Fortsätta utveckla det talade språket.
    Känna till och kunna använda kunna använda viktiga verb.
    Enkel engelsk grammatik.
  3. Kunna läsa och förstå en enkel text.
  4. Kunna skriva en kort text
  5. Känna till lite om olika traditioner i engelsktalande länder.
  6. Veta hur inlärning av ord och fraser går till.
  7. Kunna genomföra enkla muntliga och skriftliga arbeten.
    Kunna samarbeta med andra elever kring olika uppgifter.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Förstå enkla instruktioner.
    Kunna alfabetet.
    Klockan utöver heltimmar.
  2. Ställa och besvara enkla frågor.
    Använda presens och present continuous i sitt tal.
    Använda personliga pronomen, bestämd och obestämd artikel samt enkel plural i sitt tal.
  3. Samtala kring och svara på frågor om lästa texter.
  4. Skriva kort om kända teman.
  5. Samtala kring Halloween, Valentine’s day osv.
  6. Samtala. Öva på läxor.
  7. Hålla korta enkla redovisningar. Lämna in arbeten. Delta i grupparbeten.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 5
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna förstå det mest väsentliga i enkla instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och i lugnt tempo inom för eleven välbekanta områden.
  2. Kunna delta i enkla samtal om vardagliga och välbekanta ämnen.
  3. Kunna läsa och tillgodogöra sig det viktigaste innehållet i enkla instruktioner och beskrivningar.
  4. Kunna göra sig förstådd i skrift i mycket enkel form för att meddela något.
  5. Känna till något om vardagslivet i något land där engelska används.
  6. Kunna reflektera över hur den egna inlärningen av t.ex. ord och fraser går till.
  7. Kunna genomföra korta, enkla muntliga och skriftliga uppgifter i samarbete med andra eller på egen hand.

Lokala mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna lyssna på, förstå och återberätta en enkel berättelse.
  2. Kunna berätta om vardagliga ting.
    Känna till och kunna använda enkel engelsk grammatik. 
  3. Kunna läsa och förstå en text.
  4. Kunna skriva en kort text
  5. Känna till lite om olika traditioner i engelsktalande länder.
  6. Veta hur inlärning av ord och fraser går till.
  7. Kunna genomföra enkla muntliga och skriftliga arbeten.
    Kunna samarbeta med andra elever kring olika uppgifter.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Förstå enkla instruktioner.
    Kunna alfabetet.
    Klockan utöver heltimmar.
  2. Ställa och besvara enkla frågor.
    Använda enkla verb i imperfekt.
    Använda vanliga prepositioner.
    Uttrycka framtid.
    Använda possesiva pronomen.
  3. Läsa och förstå huvuddelen i en text.
  4. Skriva något längre texter än tidigare.
  5. Samtala kring Halloween, Valentine’s day osv.
  6. Samtala. Öva på läxor.
  7. Hålla korta enkla redovisningar.
    Lämna in arbeten.
    Delta i grupparbeten.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Förstå tydligt, även något regionalt färgat, tal i instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och lugnt tempo inom för eleven kända områden.
  2. Kunna delta aktivt i samtal kring kända ämnen och med hjälp av olika strategier bidra till att kommunikationen fungerar samt kunna muntligt berätta och beskriva något hon/han sett, hört, upplevt eller läst.
  3. Kunna läsa och tillgodogöra sig innehållet i enklare skönlitterära och andra berättande, beskrivande och argumenterande texter som behandlar kända ämnesområden.
  4. Kunna begära och ge information samt berätta och beskriva något.
  5. Ha kunskap om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska har en central ställning samt kunna göra några jämförelser med egna kulturella erfarenheter.
  6. Kunna reflektera över och dra slutsatser om sitt sätt att lära sig engelska.
  7. Kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter.
  8. Kunna, på egen hand och i samarbete med andra, planera och genomföra arbetsuppgifter samt därvid dra slutsatser av sitt arbete.

 

Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. Eleven kan förstå och följa med i vad som sägs på enkel engelska.
  2. Eleven ska kunna berätta för andra om teman de stött på under lektionerna.
  3. Kunna läsa texter i textboken samt andra enkla texter.
  4. Kunna skriva enkla berättelser och redogörelser på några olika teman.
  5. Känna till några länder där engelska talas samt känna till lite om viktiga traditioner i dessa länder
  6. Eleven börjar tänka mer på hur den lär sig till exempel glosor på ett bra sätt.
  7. Känna till och kunna använda enkel grammatik.
  8. Eleven gör arbetsuppgifter själva och tillsammans med andra och utvärderar hur arbetet gick.

Såhär kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

  1. Eleven kan följa med i och förstå instruktioner och samtal om kända ämnen, t.ex. förstå huvuddelen av filmer och ljudband avsedda för åldersgruppen.
  2. Eleven kan, på enkelt språk, berätta om något de varit med om inom teman som är kända för dem.
    De ska också kunna återberätta huvuddelen av en enklare text de läst eller ett program de sett eller hört under lektionstid.
  3. Eleven kan på olika sätt redogöra för att han/hon förstått en läst text. T.ex. genom att skriva en sammanfattning eller genom muntlig redogörelse samt kan på egen hand börja läsa enkla skönlitterära texter avsedda för åldersgruppen.
  4. Eleven kan skriva en kort berättelse eller redogörelse på ett sådant sätt att en engelsktalande person kan uppfatta budskapet
  5. Eleven läser enkla texter om några länder där engelska är huvudspråk samt kan därefter muntligt redogöra för några traditioner och levnadsförhållanden som är typiska för dessa länder.
  6. Eleven kan skriftligt eller muntligt redogöra för resultatet av olika arbetsuppgifter samt kan redogöra för hur de kom fram till sina resultat.
  7. Eleven ska, vid behov, kunna använda sig av ordböcker och grammatikdelen som ingår i läroboken.
  8. Vid grupparbete ska eleven, på ett enkelt sätt, kunna bedöma hur arbetet i gruppen gick.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå tydligt, även något regionalt färgat, tal i instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och lugnt tempo inom för eleven kända områden.
  2. Kunna delta aktivt i samtal kring kända ämnen och med hjälp av olika strategier bidra till att kommunikationen fungerar samt kunna muntligt berätta och beskriva något hon/han sett, hört, upplevt eller läst samt uttrycka och argumentera för en uppfattning i något angeläget ämne.
  3. Kunna läsa och tillgodogöra sig innehållet i enklare skönlitterära och andra berättande, beskrivande och argumenterande texter som behandlar kända ämnesområden.
  4. Kunna begära och ge information samt berätta och beskriva något.
  5. Ha kunskap om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska har en central ställning samt kunna göra några jämförelser med egna kulturella erfarenheter.
  6. Kunna reflektera över och dra slutsatser om sitt sätt att lära sig engelska.
  7. Kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter.
  8. Kunna, på egen hand och i samarbete med andra, planera och genomföra arbetsuppgifter samt därvid dra slutsatser av sitt arbete.

Lokala mål år 7

Eleven skall:

  1. Eleven kan förstå och följa med i vad som sägs på enkel engelska med några olika regionala skillnader.
  2. Eleven ska kunna berätta för andra om teman de stött på under lektionerna.
  3. Kunna läsa texter i textboken samt andra enkla texter.
  4. Kunna skriva enkla berättelser och redogörelser på några olika teman.
  5. Känna till några länder där engelska talas samt känna till lite om viktiga traditioner i dessa länder
  6. Eleven kan skriftligt eller muntligt redogöra för olika arbetsuppgifter.
    Eleven gör arbetsuppgifter själva och tillsammans med andra.
  7. Känna till och kunna använda enkel grammatik.
  8. Eleven gör arbetsuppgifter själva och tillsammans med andra.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

  1. Eleven kan följa med i och förstå instruktioner och samtal om kända ämnen, t.ex. förstå huvuddelen av filmer och ljudband avsedda för åldersgruppen.
  2. Eleven kan, på enkelt språk, berätta om något de varit med om inom teman som är kända för dem.
    De ska också kunna återberätta huvuddelen av en enklare text de läst eller ett program de sett eller hört under lektionstid.
    Utöver detta kan eleven förbereda och redogöra, inför en grupp elever och läraren, om en hobby eller annat favoritämne.
  3. Eleven kan på olika sätt redogöra för att han/hon förstått en läst text. T.ex. genom att skriva en sammanfattning eller genom muntlig redogörelse samt kan på egen hand börja läsa enkla skönlitterära texter avsedda för åldersgruppen.
  4. Eleven kan skriva en kort berättelse eller redogörelse på ett sådant sätt att en engelsktalande person kan uppfatta budskapet samt med större säkerhet vad det gäller stavning och grammatik
  5. Eleven läser enkla texter om några länder där engelska är huvudspråk samt kan därefter muntligt redogöra för några traditioner och levnadsförhållanden som är typiska för dessa länder.
  6. Eleven kan skriftligt eller muntligt redogöra för resultatet av olika arbetsuppgifter samt kan redogöra för hur de kom fram till sina resultat.
  7. Kunna vid behov använda sig av ordbok och grammatik.
  8. Vid grupparbete ska eleven, på ett enkelt sätt, kunna bedöma hur arbetet i gruppen gick.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå tydligt, även något regionalt färgat, tal i instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och lugnt tempo inom för eleven kända områden.
  2. Kunna delta aktivt i samtal kring kända ämnen och med hjälp av olika strategier bidra till att kommunikationen fungerar samt kunna muntligt berätta och beskriva något hon/han sett, hört, upplevt eller läst.
  3. Kunna läsa och tillgodogöra sig innehållet i enklare skönlitterära och andra berättande, beskrivande och argumenterande texter som behandlar kända ämnesområden.
  4. Kunna begära och ge information samt berätta och beskriva något.
  5. Ha kunskap om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska har en central ställning samt kunna göra några jämförelser med egna kulturella erfarenheter.
  6. Kunna reflektera över och dra slutsatser om sitt sätt att lära sig engelska.
  7. Kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter.
  8. Kunna, på egen hand och i samarbete med andra, planera och genomföra arbetsuppgifter samt därvid dra slutsatser av sitt arbete.

Lokala mål år 8

Eleven skall:

  1. Förstå och följa med i vad som sägs på enkel engelska med flera olika regionala skillnader.
  2. Delta i fler olika diskussioner även om ämnen som inte förekommit under lektionstid.
  3. Kunna läsa texter i textboken samt skönlitterära texter avsedda för ’young adults’.
  4. Kunna skriva berättelser och redogörelser på flera olika teman.
  5. Känna till flertalet länder där engelska talas samt känna till lite om viktiga traditioner i dessa länder.
  6. Kan använda sig av skrift som ett sätt att reflektera över sitt lärande.
  7. Eleven börjar mer och mer att använda sig av ordböcker.
  8. Eleven gör arbetsuppgifter självständigt och tillsammans med andra.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

Mer information kommer inom kort.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9

Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå tydligt, även något regionalt färgat, tal i instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och lugnt tempo inom för eleven kända områden.
  2. Kunna delta aktivt i samtal kring kända ämnen och med hjälp av olika strategier bidra till att kommunikationen fungerar samt kunna muntligt berätta och beskriva något hon/han sett, hört, upplevt eller läst.
  3. Kunna läsa och tillgodogöra sig innehållet i enklare skönlitterära och andra berättande, beskrivande och argumenterande texter som behandlar kända ämnesområden.
  4. Kunna begära och ge information samt berätta och beskriva något.
  5. Ha kunskap om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska har en central ställning samt kunna göra några jämförelser med egna kulturella erfarenheter.
  6. Kunna reflektera över och dra slutsatser om sitt sätt att lära sig engelska.
  7. Kunna välja och använda hjälpmedel vid textläsning, skrivning och andra språkliga aktiviteter.
  8. Kunna, på egen hand och i samarbete med andra, planera och genomföra arbetsuppgifter samt därvid dra slutsatser av sitt arbete.

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. Förstå och följa med i vad som sägs på tydlig engelska med flera olika regionala skillnader.
  2. Delta i fler olika diskussioner även om ämnen som inte förekommit under lektionstid.
  3. Kunna läsa texter i textboken samt skönlitterära texter avsedda för ”young adults”.
    Eleven kan också läsa faktatexter och enklare tidningsspråk.
  4. Kunna skriva berättelser och redogörelser på flera olika teman.
  5. Känna till flertalet länder där engelska talas samt känna till lite om viktiga traditioner i dessa länder och kunna jämföra med svenska förhållanden.
  6. Kan använda sig av skrift som ett sätt att reflektera över sitt lärande.
  7. Eleven använder sig regelbundet av ordböcker.
  8. Göra arbetsuppgifter självständigt och tillsammans med andra.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

Mer information kommer inom kort.


 
Tillbaka till toppen av sidan