Matematik

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Matematik

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4

Klass 5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Matematik

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Grundskolan har till uppgift att hos eleven utveckla sådana kunskaper i matematik som behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället. Utbildningen skall ge en god grund för studier i andra ämnen, fortsatt utbildning och ett livslångt lärande.

Matematiken är en viktig del av vår kultur och utbildningen skall ge eleven insikt i ämnets historiska utveckling, betydelse och roll i vårt samhälle. Utbildningen syftar till att utveckla elevens intresse för matematik och möjligheter att kommunicera med matematikens språk och uttrycksformer. Den skall också ge eleven möjlighet att upptäcka estetiska värden i matematiska mönster, former och samband samt att uppleva den tillfredsställelse och glädje som ligger i att kunna förstå och lösa problem.

Utbildningen i matematik skall ge eleven möjlighet att utöva och kommunicera matematik i meningsfulla och relevanta situationer i ett aktivt och öppet sökande efter förståelse, nya insikter och lösningar på olika problem.

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleven:

  • Utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig matematik och att använda matematik i olika situationer.
  • Inser att matematiken har spelat och spelar en viktig roll i olika kulturer och verksamheter och får kännedom om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder inom matematiken utvecklats och använts.
  • Inser värdet av och använder matematikens uttrycksformer.
  • Utvecklar sin förmåga att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt muntligt och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande.
  • Utvecklar sin förmåga att formulera, gestalta och lösa problem med hjälp av matematik, samt tolka, jämföra och värdera lösningarna i förhållande till den ursprungliga problemsituationen.
  • Utvecklar sin förmåga att använda enkla matematiska modeller samt kritiskt granska modellernas förutsättningar, begränsningar och användning.
  • Utvecklar sin förmåga att utnyttja miniräknarens och datorns möjligheter.
  • Strävan skall också vara att eleven utvecklar sin tal- och rumsuppfattning samt sin förmåga att förstå och använda.
  • Grundläggande talbegrepp och räkning med reella tal, närmevärden, proportionalitet och procent.
  • Olika metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma storleken av viktiga storheter.
  • Grundläggande geometriska begrepp, egenskaper, relationer och satser.
  • Grundläggande statistiska begrepp och metoder för att samla in och hantera data och för att beskriva och jämföra viktiga egenskaper hos statistisk information.
  • Grundläggande algebraiska begrepp, uttryck, formler, ekvationer och olikheter.
  • Egenskaper hos några olika funktioner och motsvarande grafer.
  • Sannolikhetstänkande i konkreta slumpsituationer.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
Matematik är en levande mänsklig konstruktion som omfattar skapande, utforskande verksamhet och intuition. Matematik är också en av våra allra äldsta vetenskaper och har i stor utsträckning inspirerats av naturvetenskaperna. Matematikämnet utgår från begreppen tal och rum och studerar begrepp med väldefinierade egenskaper. All matematik innehåller någon form av abstraktion. Likheter mellan olika företeelser observeras och dessa beskrivs med matematiska objekt. Redan ett naturligt tal är en sådan abstraktion.

Tillämpningar av matematik i vardagsliv, samhällsliv och vetenskaplig verksamhet ger formuleringar av problem i matematiska modeller. Dessa studeras med matematiska metoder. Resultatens värde beror på hur väl modellen beskriver problemet. Kraftfulla datorer har gjort det möjligt att tillämpa allt mer precisa modeller och metoder inom områden där de tidigare inte varit praktiskt användbara. Detta har också lett till utveckling av nya kunskapsområden i matematik som i sin tur lett till nya tillämpningar.

Problemlösning har alltid haft en central plats i matematikämnet. Många problem kan lösas i direkt anslutning till konkreta situationer utan att man behöver använda matematikens uttrycksformer. Andra problem behöver lyftas ut från sitt sammanhang, ges en matematisk tolkning och lösas med hjälp av matematiska begrepp och metoder. Resultaten skall sedan tolkas och värderas i förhållande till det ursprungliga sammanhanget. Problem kan också vara relaterade till matematik som saknar direkt samband med den konkreta verkligheten. För att framgångsrikt kunna utöva matematik krävs en balans mellan kreativa, problemlösande aktiviteter och kunskaper om matematikens begrepp, metoder och uttrycksformer. Detta gäller alla elever, såväl de som är i behov av särskilt stöd som elever i behov av särskilda utmaningar.

Matematik har nära samband med andra skolämnen. Eleverna hämtar erfarenheter från omvärlden och får därmed underlag för att vidga sitt matematiska kunnande.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
 

Eleven skall ha förvärvat sådana grundläggande kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer och lösa konkreta problem i elevens närmiljö.

Inom denna ram skall eleven:

  • Ha en grundläggande taluppfattning som omfattar naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform.
  • Förstå och kunna använda addition, subtraktion, multiplikation och division samt kunna upptäcka talmönster och bestämma obekanta tal i enkla formler.
  • Kunna räkna med naturliga tal – i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med miniräknare.
  • Ha en grundläggande rumsuppfattning och kunna känna igen och beskriva några viktiga egenskaper hos geometriska figurer och mönster.
  • Kunna jämföra, uppskatta och mäta längder, areor, volymer, vinklar, massor och tider samt kunna använda ritningar och kartor.
  • Kunna avläsa och tolka data givna i tabeller och diagram samt kunna använda elementära lägesmått.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
 

Eleven skall ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning.

Inom denna ram skall eleven:

  • Ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal och rationella tal i bråk- och decimalform.
  • Ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel.
  • Kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidpunkter och tidsskillnader.
  • Kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt samt kunna tolka och använda ritningar och kartor.
  • Kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller och diagram.
  • Kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer.
  • Kunna tolka och använda enkla formler, lösa enkla ekvationer, samt kunna tolka och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och händelser.

Lokalt tillägg

Ämnets syfte och roll i utbildningen

Grundskolan ska i sin undervisning i matematik ge eleven sådana kunskaper och färdigheter:

  • Som behövs för att kunna hantera situationer och lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle.
  • Som är nödvändiga för att klara undervisningen i andra ämnen.
  • Som behövs som grund för fortsatt utbildning.

Skolan ska dessutom i sin matematikundervisning sträva efter att:

  • Eleven inser värdet av och kan använda matematikens språk, symboler och uttrycksformer samt får kunskap om ämnets historiska bakgrund.
  • Eleven med förtrogenhet och omdöme kan utnyttja miniräknarens och datorns möjligheter.
  • Eleven utöver fakta och färdighet skaffar sig förståelse och förtrogenhet i att lösa problem.
  • Eleven utvecklar sin förmåga att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt muntligt och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande.

Klass 1-3
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Ha förvärvat sådana grundläggande kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer och lösa konkreta problem i elevens närmiljö.
  2. Ha en grundläggande taluppfattning som omfattar naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform.
  3. Förstå och kunna använda addition, subtraktion, multiplikation och division samt kunna upptäcka talmönster och bestämma obekanta tal i enkla formler.
  4. Kunna räkna med naturliga tal i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med miniräknare.
  5. Ha en grundläggande rumsuppfattning och kunna känna igen och beskriva några viktiga egenskaper hos geometriska figurer och mönster.
  6. Kunna jämföra, uppskatta och mäta längder, areor, volymer, vinklar, massor och tider samt kunna använda ritningar och kartor.

Lokala mål för år 1-3

Eleven skall:

  1. Skriva egna enkla räknesagor.
    Känna till överslagsräkning och rimlighetsberäkningar.
  2. Aritmetik
    Kunna matematiska begrepp.
    Kunna positionssystemet upp till 1000.
    Kunna naturliga tal 0-1000.
    Kunna räkna med jämna tusental upp till 10 000.
  3. Vara säker på additions och subtraktionstabeller upp till 20.
    Kunna huvudräkning utan tiotalsövergång.
    Kunna huvudräkning med hela tiotal.
    Kunna division och multiplikation t o m 5:ans tabell.
    Känna till division och multiplikation tabell 1-10.
    Kunna ta reda på obekanta former t ex 5+X=9. Kunna tillämpa addition med minnessiffra och känna till algoritm. Kunna tillämpa subtraktion med växling.
  4. Känna till hur man kan använda miniräknaren.
  5. Geometri
    Känna till cirkel, kvadrat, rektangel och triangel.
    Omkrets.
  6. Enheter - Längd
    Känna till, uppskatta och mäta m, dm och cm.
    Vikt
    Känna till, uppskatta och mäta kg, hg och g.
    Volym
    Känna till, uppskatta och mäta l och dl.
    Pengar
    Kunna värdet av våra mynt och sedlar.
    Tid
    Kunna läsa av klockan i såväl analog som digital tid. (hel-, halvtimmar).
    Känna till år, månad, vecka, dygn, timmar, minuter och sekunder.
    Kunna 1 år är 12 månader och månadernas namn.
    Kunna 1 vecka är 7 dagar och dagarnas namn.
    Veta att 1 timme är 60 minuter.
  7. Kunna avläsa ett enkelt diagram.
    Känna till hur man läser av en termometer.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Eleverna löser varandras uppgifter muntligt/skriftligt.
  2. Veta vad man får tillbaka på 100 kr då man har handlat.
    Veta vad man ska betala i hela tiotal och hundratal.
  3. Vi har muntliga och skriftliga diagnoser med ”lilla plus och minus” och ”stora plus”.
    Genomföra laborativa övningar.
    Förklara sitt tänkande och genom att rita, skriva och berätta.
  4. Förstå tecknen och känna till hur man använder: + - =
  5. Hitta de geometriska figurerna i en bild.
    Räkna ut omkretsen på t e x en bänk eller ett bord.
  6. Läsa ett recept och baka en kaka som hemuppgift. Väga och mäta ingredienserna! Hur lång tid tar baket? Genomföra muntligt/ skriftligt förhör på klockan.
  7. Ta reda på något om dina klasskamrater, t ex. skonummer. Rita ett stapeldiagram, visa och berätta för klassen.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Ha förvärvat sådana grundläggande kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer och lösa konkreta problem i elevens närmiljö.
  2. Ha en grundläggande taluppfattning som omfattar naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform.
  3. Förstå och kunna använda addition, subtraktion, multiplikation och division samt kunna upptäcka talmönster och bestämma obekanta tal i enkla formler.
  4. Kunna räkna med naturliga tal i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med miniräknare.
  5. Ha en grundläggande rumsuppfattning och kunna känna igen och beskriva några viktiga egenskaper hos geometriska figurer och mönster.
  6. Kunna jämföra, uppskatta och mäta längder, areor, volymer, vinklar, massor och tider samt kunna använda ritningar och kartor.
  7. Kunna avläsa och tolka data givna i tabeller och diagram samt kunna använda elementära lägesmått.

Lokala mål för år 4

Eleven skall:

  1. Kunna skriva en egen räknesaga och klara enkel överslagsräkning.
  2. Vara säker på naturliga tal upp till 10 000.
    Kunna säga, skriva och jämföra enkla bråktal.
    Kunna skriva ett pris på en vara i decimalform.
  3. Känna till de fyra räknesätten.
    Kunna upptäcka enkla talmönster.
    Kunna lösa uppgifter med obekanta tal.
    Kunna multiplikationstabellen 1-10, samt förstå sambandet, multiplikation/division.
    Känna till additions- och subtraktionsalgoritmer.
  4. Kunna tillämpa skriftliga metoder i de fyra räknesätten.
    Känna till algoritmräkning i multiplikation med en ensiffrig faktor och minnessiffror.
    Känna till kort division med minnessiffror
    Kunna använda miniräknaren vid enkla beräkningar.
  5. Kunna kvadrat, rektangel cirkel och triangel.
  6. Kunna beräkna omkrets av rektangel, kvadrat och triangel.
    Känna till ”area”.
    Kunna jämföra, uppskatta och mäta längd, volym och massa.
    Kunna klockan analogt och digitalt.
  7. Kunna avläsa enkla tidtabeller och diagram.
    Kunna hitta i kartboken med hjälp av koordinater.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Eleverna löser varandras uppgifter muntligt, alternativt skriftligt.
    Kunna besvara frågan: ”Räcker pengarna?”
  2. Kunna säga och skriva vilket tal som kommer före 10 000.
    Veta hur stor del som är skuggad/vit av en bild?
    Visa att han/hon vet att 2 kr och 75 öre =2,75 kr
  3. 4 6 …                   2 + ___ = 6
  4. Uppställning av tal      123 +234 =300+50+7=357      96 /8 =
  5. Klara en uppgift i textilslöjd.
    Muntligt beskriva en geometrisk bild som den som lyssnar kan avbilda.
  6. Genom att t ex. räkna ut hur många burkar färg som går åt till en viss area.
    Praktiska övningar med kärl och vikter.
    Att kunna avläsa klockan digitalt och analogt.
  7. Kunna tolka ett diagram och förklara med egna ord.
    Lösa praktiska uppgifter i kartboken.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 5
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Ha förvärvat sådana grundläggande kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer och lösa konkreta problem i elevens närmiljö.
  2. Ha en grundläggande taluppfattning som omfattar naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform.
  3. Förstå och kunna använda addition, subtraktion, multiplikation och division samt kunna upptäcka talmönster och bestämma obekanta tal i enkla formler.
  4. Kunna räkna med naturliga tal i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med miniräknare.
  5. Ha en grundläggande rumsuppfattning och kunna känna igen och beskriva några viktiga egenskaper hos geometriska figurer och mönster.
  6. Kunna jämföra, uppskatta och mäta längder, areor, volymer, vinklar, massor och tider samt kunna använda ritningar och kartor.
  7. Kunna avläsa och tolka data givna i tabeller och diagram samt kunna använda elementära lägesmått.

Lokala mål för klass 5

Eleven skall:

  1. Känna till överslagsräkning och rimlighet.
  2. Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal upp till 100 000, samt enkla tal bråk och decimalform.
  3. Kunna lösa problem i flera led, samt kunna redovisa lösningar i flera led.
    Kunna upptäcka talmönster.
    Kunna lösa uppgifter med obekanta tal.
    Kunna multiplikationstabellen 1-10.
    Känna till det grundläggande matematiska språket.
  4. Kunna additions- och subtraktionsalgoritmer.
    Kunna räkna i huvudet med hjälp av skriftliga räknemetoder.
    Kunna algoritmräkning med en ensiffrig faktor och minnessiffror.
    Kunna kort division med minnessiffror.
    Kunna använda miniräknaren vid beräkningar.
  5. Kunna beskriva kvadrat, rektangel, cirkel och triangel.
    Känna igen romb och parallellogram.
  6. Kunna beräkna arean på rektangel och kvadrat.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Förstå hur man beräknar arean på en triangel.
    Kunna enklare enhetsbyten.
    Kunna räkna uppgifter med tid.
    Kunna läsa och förstå kartor och ritningar.
  7. Kunna avläsa och förstå olika typer av tabeller och diagram.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Lösa uppgifterna och kunna avgöra om svaren är rimliga.
  2. Kunna säga och skriva vilket tal som kommer före t ex 100 000. Veta att ½ = 0,5 samt att ¼ = 0,25.
  3. 2 3 5 8 ___              14 – X + 2= 3        X = 13
  4. Räkna med uppställningar.    3000 – 2789 =200 + 11=211 Räkna med kort division.
  5. Visa att han/hon känner igen och kan beskriva olika geometriska figurer.
  6. Beräkna A= bas x höjd. Beräkna A= bas x höjd/2. Att beräkna: ”Hur lång är filmen?” (20:30 – 22:00)
  7. Kunna läsa av ett cirkeldiagram.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt fortbildning. Inom denna ram skall eleven ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal och rationella tal i bråk- och decimalform.
  2. Ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel.
  3. Kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidspunkter och tidsskillnader.
  4. Kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt samt kunna tolka och använda ritningar och kartor.
  5. Kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller och diagram.
  6. Kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer.
  7. Kunna tolka och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och händelser.

Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal.
    Kunna räkna med decimaltal.
    Kunna räkna med enkla tal i bråkform – bråkform, blandad form och decimalform.
  2. Kunna räkna med överslagsräkning och rimlighet.
    Kunna lösa problem i flera led, samt kunna redovisa lösningar i flera led.
    Kunna upptäcka talmönster.
    Kunna lösa uppgifter med obekanta tal.
    Kunna multiplikationstabellen.
    Känna till det grundläggande matematiska språket.
    Kunna additions- och subtraktionsalgoritmer.
    Kunna räkna i huvudet med hjälp av skriftliga räknemetoder.
    Kunna algoritmräkning. Kunna kort division med minnessiffror.
    Kunna använda miniräknaren vid beräkningar.
  3. Kunna beräkna arean på rektangel, kvadrat och triangel.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Kunna arbeta med enkla enhetsbyten inom längd, vikt och volym.
    Kunna räkna uppgifter med tid.
  4. Kunna beskriva kvadrat, rektangel, cirkel och triangel.
    Känna igen romb och parallellogram.
    Kunna arbeta med skala – förminskning.
  5. Kunna arbeta med enkla stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
  6. Känna till begreppet sannolikhet.
  7. Kunna räkna med medelvärde.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal.
    Kunna räkna med decimaltal.
    Kunna räkna med enkla tal i bråkform – bråkform, blandad form och decimalform.
  2. Kunna räkna med överslagsräkning och rimlighet.
    Kunna lösa problem i flera led, samt kunna redovisa lösningar i flera led.
    Kunna upptäcka talmönster.
    Kunna lösa uppgifter med obekanta tal.
    Kunna multiplikationstabellen.
    Känna till det grundläggande matematiska språket.
    Kunna additions- och subtraktionsalgoritmer.
    Kunna räkna i huvudet med hjälp av skriftliga räknemetoder.
    Kunna algoritmräkning. Kunna kort division med minnessiffror.
    Kunna använda miniräknaren vid beräkningar.
  3. Kunna beräkna arean på rektangel, kvadrat och triangel.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Kunna arbeta med enkla enhetsbyten inom längd, vikt och volym.
    Kunna räkna uppgifter med tid.
  4. Kunna beskriva kvadrat, rektangel, cirkel och triangel.
    Känna igen romb och parallellogram
    Kunna arbeta med skala – förminskning.
  5. Kunna arbeta med enkla stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
  6. Känna till begreppet sannolikhet.
  7. Kunna räkna med medelvärde.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt fortbildning. Inom denna ram skall eleven ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal och rationella tal i bråk- och decimalform.
  2. Ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel.
  3. Kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidspunkter och tidsskillnader.
  4. Kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt samt kunna tolka och använda ritningar och kartor.
  5. Kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller och diagram.
  6. Kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer.
  7. Kunna tolka och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och händelser.

Lokala mål år 7

Eleven skall:

  1. Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal.
    Kunna räkna med decimaltal.
    Kunna räkna enkla tal med bråk.
    Kunna räkna med enkla procenttal.
  2. Förstå principerna bakom överslagsräkning och rimlighet.
    Kunna lösa problem i flera led, samt kunna redovisa lösningar i flera led.
    Kunna upptäcka talmönster.
    Kunna lösa med enkla ekvationer.
    Kunna multiplikationstabellen.
    Känna till det grundläggande matematiska språket.
    Kunna additions- och subtraktionsalgoritmer
    Kunna algoritmräkning.
    Kunna kort division med minnessiffror.
    Kunna använda miniräknaren vid beräkningar.
  3. Kunna beräkna arean på rektangel, kvadrat och triangel.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Kunna arbeta med enhetsbyten inom längd, vikt och volym.
    Kunna räkna uppgifter med tid, sträcka och hastighet.
  4. Kunna beskriva och avbilda kvadrat, rektangel, cirkel och triangel.
    Känna igen rymdgeometriska former.
    Kunna arbeta med och räkna på enklare tal med skala.
  5. Kunna arbeta med stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
    Kunna räkna med medelvärde och median.
  6. Känna till begreppet sannolikhet.
  7. Kunna arbeta med stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
    Kunna räkna med medelvärde och median.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

  1. Använda naturliga tal, positiva såväl som negativa tal.
    Skriva bråktal i decimalform.
    Räkna enkla tal med bråk – förkortning, förlängning, addition och subtraktion.
    Räkna ut hur stor räntan är på ett lån.
    Räkna ut hur många procent en prisnedsättning innebär.
  2. Självständigt analysera sina svar och förstå om svaret är rimligt.
    Avrunda tal.
    Arbeta med problemlösningar.
    Arbeta med talmönster.
    Arbeta med enkla ekvationer. T ex. 25-x=12 y/2+0,9=1,5
    Visa förståelse för sambandet mellan multiplikation och division.
    Använda grundläggande matematiska termer i undervisningen.
    Kunna additions- och subtraktionsalgoritmer.
    Kunna algoritmräkning.
    Kunna kort division med minnessiffror.
    Använda miniräknaren vid beräkningar.
  3. Kunna beräkna arean på rektangel, kvadrat och triangel.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Kunna arbeta med enhetsbyten inom längd, vikt och volym.
    Kunna räkna uppgifter med tid, sträcka och hastighet.
  4. Beskriva och avbilda geometriska figurer.
    Känna igen romb och parallellogram.
    Känna igen kub, pyramid, prisma, cylinder, kon och klot.
    Kunna göra mindre skalenliga kartor och ritningar samt räkna enkla tal med skala.
  5. Kunna arbeta med stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
    Kunna räkna med medelvärde och median.
  6. Känna till begreppet sannolikhet.
  7. Kunna arbeta med stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
    Kunna räkna med medelvärde och median.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt fortbildning. Inom denna ram skall eleven ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal och rationella tal i bråk- och decimalform.
  2. Ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel.
  3. Kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidspunkter och tidsskillnader.
  4. Kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt samt kunna tolka och använda ritningar och kartor.
  5. Kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller och diagram.
  6. Kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer.
  7. Kunna tolka och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och händelser.

Lokala mål år 8

Eleven skall:

  1. Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal.
    Kunna räkna med decimaltal.
    Kunna multiplikationstabellen.
    Känna till det grundläggande matematiska språket.
    Kunna additions- och subtraktionsalgoritmer.
    Kunna algoritmräkning.
    Förstå begreppen negativa tal, variabler och uttryck med variabler.
    Kunna räkna med negativa tal.
     Kunna beräkna värdet av uttryck med variabel .
    Kunna använda formler Kunna förenkla uttryck med variabler.
     Kunna räkna med uttryck med parenteser.
     Kunna arbeta med ekvationer.
     Kunna teckna egna ekvationer.
     Kunna räkna med ekvationer med flera termer och parenteser.
  2. Förstå principer för avrundning och överslagsräkning.
  3. Kunna använda tekniska hjälpmedel vid beräkningar
    Kunna kort division med minnessiffror.
    Kunna räkna med bråk samt förstå principer för förlängning och förkortning av bråk
    Kunna räkna med potenser, tiopotenser och grundpotenser.
    Förstå begreppet procent.
    Kunna räkna med procent samt räkna ut ränta
  4. Vara bekant med begrepp längd, area och skala.
    Kunna räkna ut area och omkrets på en rektangel, kvadrat, triangel och cirkel.
    Kunna räkna ut omkrets och area på en cirkelsektor.
    Kunna beräkna begränsningsarea.
    Kunna räkna ut avståndet enligt en skala.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Kunna mäta vinklar samt känna till vinkelsumman i en triangel och en fyrhörning.
    Kunna arbeta med enhetsbyten inom längd, vikt och volym.
    Kunna räkna med tid, sträcka och hastighet.
  5. Kunna beskriva och avbilda kvadrat, rektangel, cirkel och triangel.
    Känna igen rymdgeometriska figurer
  6. Kunna arbeta med stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
    Kunna räkna med medelvärde och median.
  7. Kunna räkna ut sannolikheten för enskilda händelser
    Förstå begreppet sannolikhet
  8. Kunna läsa linjediagram

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

  1. Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal. Kunna räkna med decimaltal. Kunna räkna med tal i bråkform Kunna omvandla bråkform, blandad form och decimalform. Kunna arbeta med negativa tal, variabler och uttryck med variabler Kunna lösa matematiska uppgifter med hjälp av formler. Kunna räkna med potenser och tiopotenser Kunna räkna ut ekvationer med flera termer och parenteser. Kunna lösa problem i flera led, samt kunna redovisa lösningar i flera led. Kunna upptäcka talmönster. Kunna lösa uppgifter med obekanta tal. Kunna multiplikationstabellen.
  2. Kunna räkna med överslagsräkning och rimlighet. Kunna räkna med procent Kunna räkna ut ränta. Kunna avrundning och överslagsräkning Kunna utläsa informationen ur tabeller och diagram
  3. Kunna beräkna arean på rektangel, kvadrat, triangel och cirkel. Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel. Veta att 90º är en rät vinkel. Kunna räkna ut omkrets och area på en cirkel. Kunna arbeta med enkla enhetsbyten inom längd, vikt och volym. Kunna räkna uppgifter med tid, sträcka och hastighet.
  4. Kunna bilda de vanligaste geometriska figurerna efter instruktioner.
  5. Kunna arbeta med stapel-, stolp- och linjediagram. Kunna utläsa informationen ur olika sorters tabeller och diagram samt omvandla denna information till siffror
  6. Kunna räkna ut sannolikheten för olika händelser. Förstå begreppet sannolikhet.
  7. Kunna tolka och avbilda informationen med hjälp av tabeller och diagram


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Eleven skall

  1. Ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt fortbildning. Inom denna ram skall eleven ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal och rationella tal i bråk- och decimalform,
  2. Ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsräkning och räkning med naturliga tal och tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel,
  3. Kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidspunkter och tidsskillnader,
  4. Kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt samt kunna tolka och använda ritningar och kartor,
  5. Kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller och diagram,
  6. Kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer,
  7. Kunna tolka och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och händelser.

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal.
    Kunna räkna med decimal- och bråktal
    Kunna multiplikationstabellen.
    Känna till det grundläggande matematiska språket.
    Kunna additions- och subtraktionsalgoritmer.
    Kunna algoritmräkning.
    Förstå begreppen negativa tal, variabler och uttryck med variabler.
    Kunna räkna med negativa tal.
    Kunna beräkna värdet av uttryck med variabel.
    Kunna använda formler samt kunna omskrivning av formler.
    Kunna förenkla uttryck med variabler.
    Kunna räkna med uttryck med parenteser.
    Kunna arbeta med ekvationer.
    Kunna teckna egna ekvationer.
    Kunna räkna med ekvationer med flera termer och parenteser.
    Kunna räkna ut ekvationer med nämnare, kunna räkna ut ekvationssystem.
    Kunna lösa en andragradsekvation.
    Kunna Pytagoras sats.
    Kunna begreppet kvadratrötter och kvadrater
  2. Förstå principer för avrundning och överslagsräkning.
    Kunna använda tekniska hjälpmedel vid beräkningar.
    Kunna kort division med minnessiffror.
    Kunna räkna med bråk samt förstå principer för förlängning och förkortning av bråk.
    Förstå begreppet procent.
    Kunna räkna med procent samt räkna ut ränta.
    Kunna begreppet proportionalitet.
    Kunna räkna med procent samt räkna ut ränta
  3. Vara bekant med begrepp längd, area och skala.
    Kunna räkna ut area och omkrets på en rektangel, kvadrat, triangel och cirkel.
    Kunna räkna ut omkrets och area på en cirkelsektor.
    Kunna beräkna begränsningsarea.
    Kunna räkna ut avståndet enligt en skala.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Kunna mäta vinklar samt känna till vinkelsumman i en triangel och en fyrhörning.
    Kunna arbeta med enhetsbyten inom längd, vikt och volym.
    Kunna räkna med tid, sträcka och hastighet.
    Kunna beräkna volym och begränsningsarea på ett rätblock.
    Kunna beräkna volym på ett prisma, en pyramid, en cylinder, ett klot och en kon.
  4. Kunna beskriva och avbilda kvadrat, rektangel, cirkel och triangel.
    Känna igen och kunna avbilda rymdgeometriska figurer.
    Kunna beskriva kvadrat, rektangel, cirkel och triangel, samt prisma, pyramid,  cylinder, klot och kon.
    Känna igen romb och parallellogram.
    Kunna läsa och förstå kartor och ritningar.
  5. Kunna arbeta med stapeldiagram, stolpdiagram och linjediagram.
    Kunna räkna med medelvärde och median.
    Kunna bygga egna diagram utifrån givna fakta
  6. Kunna räkna ut sannolikheten för enskilda händelser.
    Förstå begreppet sannolikhet.
  7. Kunna läsa linjediagram.
    Känna till begreppet funktion.
    Kunna läsa ett koordinatsystem samt kunna rita ett koordinatsystem.
    Kunna rita graf till en funktion.
    Kunna skriva formel till en graf

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Genom att:

  1. Kunna tolka och avbilda informationen med hjälp av tabeller och diagram.
    Ha en grundläggande taluppfattning om naturliga tal.
    Kunna räkna med decimaltal.
    Kunna räkna med tal i bråkform.
    Kunna omvandla bråkform, blandad form och decimalform.
    Kunna arbeta med negativa tal, variabler och uttryck med variabler.
    Kunna lösa matematiska uppgifter med hjälp av formler.
    Kunna räkna med potenser och tiopotense.r
    Kunna räkna ut ekvationer med flera termer och parenteser.
    Kunna lösa problem i flera led, samt kunna redovisa lösningar i flera led.
    Kunna upptäcka talmönster.
    Kunna lösa uppgifter med obekanta tal.
    Kunna multiplikationstabellen.
    Kunna använda formler samt kunna omskrivning av formler.
    Kunna förenkla uttryck med variabler.
    Kunna räkna med uttryck med parenteser.
    Kunna arbeta med ekvationer.
    Kunna teckna egna ekvationer.
    Kunna räkna med ekvationer med flera termer och parenteser.
    Kunna räkna ut ekvationer med nämnare, kunna räkna ut ekvationssystem.
    Kunna lösa en andragradsekvation.
    Kunna Pytagoras sats.
    Kunna begreppet kvadratrötter och kvadrater.
  2. Kunna räkna med överslagsräkning och rimlighet.
    Kunna räkna med procent.
    Kunna räkna ut ränta.
    Kunna avrundning och överslagsräkning.
    Kunna utläsa informationen ur tabeller och diagram
  3. Kunna beräkna arean på rektangel, kvadrat, triangel och cirkel.
    Kunna begreppen spetsig, trubbig och rät vinkel.
    Veta att 90º är en rät vinkel.
    Kunna räkna ut omkrets och area på en cirkel.
    Kunna arbeta med enkla enhetsbyten inom längd, vikt och volym.
    Kunna räkna uppgifter med tid, sträcka och hastighet.
    Kunna räkna ut volym på rymdgeometriska figurer.
    Kunna räkna ut begränsningsarea och volym på ett rätblock.
  4. Kunna bilda de vanligaste geometriska figurerna efter instruktioner.
    Kunna läsa och förstå kartor och ritningar
  5. Kunna arbeta med stapel-, stolp- och linjediagram.
    Kunna tolka och avbilda informationen med hjälp av tabeller och diagram.
    Kunna tolka och avbilda informationen med hjälp av tabeller och diagram.
    Kunna utläsa informationen ur olika sorters tabeller och diagram samt omvandla denna information till siffror. Kunna bygga egna diagram.
  6. Kunna räkna ut sannolikheten för en enskild händelse
  7. Kunna tolka och avbilda informationen med hjälp av tabeller och diagram.
    Kunna rita och läsa funktioner

  8.  
    Tillbaka till toppen av sidan