Teknik

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Teknik

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4-5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Teknik

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Människan har alltid strävat efter att trygga och förbättra sina livsvillkor genom att på olika sätt förändra sin fysiska omgivning. De metoder hon då använt är i vidaste mening teknik. Utbildningen i ämnet teknik utvecklar en förtrogenhet med teknikens väsen. Syftet är att öka förståelsen av hur produktionsförhållanden, samhället, den fysiska miljön och därmed våra livsvillkor förändras. Teknisk verksamhet har påtagliga konsekvenser för människa, samhälle och natur. Särskilt tydligt blir detta när tekniken är stadd i snabb utveckling.

Samhället och våra livsmönster präglas i allt högre grad av användandet av tekniska föremål, som i sin tur ofta ingår i tekniska system. Att så långt som möjligt göra vardagstekniken begriplig och synlig är därför ytterligare ett syfte. Detta innefattar alltifrån de enklaste redskapen i hemmet till moderna apparater och komplicerade transportsystem. Tekniska kunskaper blir i allt högre grad en förutsättning för att kunna bemästra och använda den teknik som omger oss. Som medborgare i ett modernt samhälle behöver man en grundläggande teknisk kompetens, som man dessutom ständigt måste kunna utvidga och anpassa. I denna kompetens ingår såväl kunskap om den tekniska utvecklingens roll i ett historiskt perspektiv som viss vana att reflektera över och praktiskt lösa tekniska problem. Därutöver krävs förmåga att analysera och värdera samspelet mellan människan, tekniken och våra möjligheter att existera. Nyttjandet av teknik reser nämligen en rad etiska spörsmål som berör grundläggande värderingar, till exempel vad gäller teknikens konsekvenser för miljön. Också många andra sidor av tillvaron, som arbetsliv, boende och fritid, påverkas av tekniken. Individers och gruppers möjligheter att utöva inflytande och makt är i stor utsträckning beroende av hur tekniken utformas och utnyttjas i samhället.

Flickors och pojkars förhållningssätt till teknik skiljer sig ofta åt – så också omgivningens syn på flickors respektive pojkars roller i tekniska sammanhang. Ett syfte med teknikämnet är att alla ges tillfälle till ett medvetet och allsidigt kunskapssökande i utbildningen.

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i teknik sträva efter att eleven:

  • Utvecklar sina insikter i den tekniska kulturens kunskapstraditioner och utveckling och om hur tekniken påverkat och påverkar människan, samhället och naturen.
  • Utvecklar förtrogenhet med i hemmet och på arbetsplatser vanligt förekommande redskap och arbetsmetoder av skilda slag samt kännedom om den teknik som i övrigt omger oss.
  • Utvecklar förmågan att reflektera över, bedöma och värdera konsekvenserna av olika teknikval
  • Utvecklar förmågan att omsätta sin tekniska kunskap i egna ställningstaganden och praktisk handling.
  • Utvecklar intresset för teknik och sin förmåga och sitt omdöme vad gäller att hantera tekniska frågor.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
Människans tekniska förmåga har under årtusenden förvaltats och utvecklats av praktiskt verksamma kvinnor och män. Denna process vilar på tradition och praxis, observationsförmåga, nyfikenhet, uppslagsrikedom, företagsamhet, inflytande från andra kulturer – och lärorika misslyckanden. Enkel och ofta snillrik teknik är ett viktigt inslag i våra liv och utgör därför en viktig del av teknikundervisningen. En allt större del av den nya tekniken är resultatet av naturvetenskaplig forskning och ett systematiskt utvecklingsarbete.

Den tekniska kulturen vilar i hög grad på det praktiska arbetets kunskapstraditioner. Dessa har utvecklats i hem och hushåll, hantverk och industri och en rad andra sammanhang. Genom att följa teknikens historiska utveckling ökar ämnet möjligheterna att förstå dagens komplicerade tekniska företeelser och sammanhang. Att själv praktiskt pröva, observera och konstruera är ett fruktbart sätt att närma sig teknikens primära frågor om mål och möjligheter och att erövra en förståelse som är svår att nå på annat sätt.

Sådana aktiviteter tillför också en känslomässig dimension som knyter an till andra former av kreativ verksamhet.

För att man skall kunna förstå tekniken och dess betydelse måste den också relateras till kunskap från andra områden, såsom naturvetenskap och samhällsvetenskap. Samtidigt finns tydliga skillnader. Naturvetarens drivkraft är nyfikenhet på naturen och samhällsvetarens är nyfikenhet på samhället, medan teknikerns utmaning är människors olösta praktiska problem. Teknikens historia öppnar vägen till en djupare förståelse såväl av teknikens villkor som – ibland på ett mycket påtagligt sätt – av många skeden i den övriga historien. Teknik utvecklas också i samspel med de sköna konsterna. Överhuvudtaget är tekniken en mötesplats för idéer och kunskaper av de mest skiftande ursprung, något som har karakteriserat den sedan äldsta tider.

Utifrån ett praktiskt och undersökande arbete åskådliggörs både den tekniska utvecklingsprocessen – problemidentifiering, idé, planering, konstruktion, utprövning och modifiering – och hur den teknik som omger oss är länkad till olika och ofta inbördes beroende system.

Några centrala frågeställningar och perspektiv inom ämnet teknik lyfter fram vad som är specifikt för tekniken:

Utveckling

Den tekniska utvecklingen har olika drivkrafter. Förändringar i naturen, som t.ex. torka och översvämningar, och de ofta oförutsedda effekterna av tekniska metoder, har ställt människan inför utmaningar som hon sökt hantera. På samma sätt har samhälleliga omvandlingar och behov av skilda slag påverkat den tekniska utvecklingen. Det kan t.ex. gälla förändringar i befolkningssammansättningen, värderingsmönster, ekonomi, politik och miljökrav. Men teknisk utveckling drivs inte bara av nyttosträvanden utan också av människors nyfikenhet och skaparglädje.

Vad tekniken gör

Tekniska problem och lösningar kan kategoriseras på olika sätt. Det gäller bl. a. vad man önskar uträtta. Man kan identifiera följande grundläggande funktioner: omvandla, lagra, transportera och styra. Genom att dessa tydliggörs och systematiseras får eleven verktyg att själv kunna analysera teknikens roll och funktion.

Exempel på teknikens omvandlande funktion är bearbetningen av sten till yxor, sammansättningen av fibrer till tyg, uppförandet av ett tegelhus och krypteringen av ett hemligt meddelande. Tidiga exempel på lagringsteknik är lerkrukan och hieroglyferna; betydligt senare är kylskåpet och datorns hårddisk. Transporttekniken kan illustreras med

fordonstrafik men också med kraftledningar och fiberoptik. Slussar, pacemakers och termostater är exempel på hur teknik utnyttjas vid olika slag av styrning.

Konstruktion och verkningssätt

I ämnet ingår att pröva olika tekniker och tekniska lösningar för att bygga upp en teknisk repertoar, såväl praktiskt som begreppsmässigt. Grundläggande och vanliga lösningar inom centrala områden, exempelvis material och form, rörliga delar, elteknik och styrning, intar en särskild plats i ämnet.

Komponenter och system

Föremål med teknisk funktion ingår nästan alltid, mer eller mindre nära sammanlänkade, som komponenter i större system. Exempel på stora system är de nät som förmedlar gods, energi eller information medan vagnar, kraftledningar och datorer är komponenter i dessa system. Ibland är det också meningsfullt att definiera delsystem, dvs. mellannivåer i systemhierarkin. Genom att studera enskilda tekniska lösningar och deras infogning i större system kan eleverna få viktiga insikter i teknikens speciella karaktär och villkor.

Tekniken, naturen och samhället

För att förstå teknikens roll och betydelse måste växelspelet mellan mänskliga behov och teknik behandlas. Detta perspektiv belyser konsekvenser och effekter för individ, samhälle och natur av en viss teknikanvändning. Ämnet tar också upp värderingsfrågor, intressekonflikter, förändrade livsvillkor och ekonomiska konsekvenser som kan uppkomma i samband med olika typer av teknikanvändning.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall:

  • Kunna redogöra för, inom några väl bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens betydelse för natur, samhälle och individ.
  • Kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska hjälpmedel och beskriva deras funktioner.
  • Kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna.
  • Kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter på natur, samhälle och individens livsvillkor.
  • Kunna göra en teknisk konstruktion med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar.
  • Kunna identifiera, undersöka och med egna ord förklara några tekniska system genom att ange de ingående komponenternas funktioner och inbördes relationer.

Lokalt tillägg

Ämnets syfte och roll i utbildningen
 

I ämnet fysik anser vi det viktigt att:

  • vi tar tillvara elevens glädje och nyfikenhet
  • eleven får positiva upplevelser
  • eleven får använda sig av alla sinnen
  • vi försöker stärka elevens självkänsla
  • vi får möjlighet att arbeta i små grupper så att ett experimentellt arbetssätt kan tillämpas
  • miljö och hälsa genomsyrar hela undervisningen
  • värderingsövningar ingår vid lämpliga ämnesområden
  • eleverna söker kunskap och förståelse som kan bygga på deras egna frågor
  • eleverna lär sig iaktta och dra egna slutsatser både muntligt och skriftligt
  • eleverna kan läsa och förstå en faktatext
  • vi samverkar med andra ämnen

 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 1-3
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Kunna redogöra för, inom några väl bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens betydelse för natur, samhälle och individ.
  2. Kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska hjälpmedel och beskriva deras funktioner.
  3. Kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner.

Lokala mål år 1-3

Eleven skall:

  1. Känna till teknik i vardagen i hem, skola och närsamhället, t ex. veta hur man handskas med elektriska apparater och veta att det finns elektricitet i vägguttagen. Kunna använda olika energikällor, t.ex. batteri, ballonger och vattenkraft.
  2. Kunna använda linjal, måttband och våg. Kunna läsa av en termometer. Kunna använda en sax. Kunna använda en dators basala funktioner.
  3. Kunna planera, göra en ritning och tillverka en konstruktion med olika byggmaterial.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Samtala. Göra laborationer.
  2. Mäta och väga olika saker. Gör väderobservationer. Göra olika klippövningar. Skriva, klippa och klistra på datorn. Söka information på internet.
  3. Med handledning kunna planera och utföra enklare konstruktioner.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4-5
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Kunna redogöra för, inom några väl bekanta teknikområden, viktiga aspekter på utvecklingen och teknikens betydelse för natur, samhälle och individ.
  2. Kunna använda olika energikällor, t.ex. batteri, ballonger och vattenkraft.
  3. Kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska hjälpmedel och beskriva deras funktioner.
  4. Kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner.

Lokala mål år 4-5

Eleven skall:

  1. Känna till några uppfinningar som har förändrat världen och något om dess betydelse, t ex. hjulet, ångmaskinen, glödlampan, telefonen.
  2. Kunna använda och beskriva några redskap i vardagen som t ex. såg, symaskin, hammare och visp, Kunna redogöra för vad olika yrkesgrupper har för nytta av sina speciella redskap. Kunna använda en dator.
  3. Kunna göra en enkel ritning och sedan tillverka ett föremål.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Läsa, rita, skriva och samtala. Besöka tekniska museet. Arbeta med ”Kretsar kring el”.
  2. Visa och berätta. Samtal. Självständigt arbeta med Word. Söka information på Internet.
  3. Göra en ritning och tillverka t.ex. en tetrapack.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
  2. Kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter på natur, samhälle och individens livsvillkor,
  3. Kunna göra en teknisk konstruktion med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar,
  4. Kunna identifiera, undersöka och med egna ord förklara några tekniska system genom att ange de ingående komponenternas funktioner och inbördes relationer.

Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. Kunna blanda forntidens teknikhistoria med dagens teknik.
  2. Ha insikt om faran med ström, vad man får göra själv i hemmet samt ha kännedom om lokalens säkerhetsåtgärder vid olycka.
  3. Göra en egen konstruktion med strömbrytare och en lysande lampa.
  4. Kunna några eltekniska symboler såsom t ex lampa, ledningstråd, batteri och strömbrytare.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Ringla en vas i lera.
  2. Göra ett säkerhetstest.
  3. Fantiserar och kommer med idéer. Förklarar sina idéer i ord och bild samt gör en modell för att visa hur idén ser ut. Gör ett lysande frågespel.
  4. Pekar ut symbolerna.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
  2. Kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter på natur, samhälle och individens livsvillkor,
  3. Kunna göra en teknisk konstruktion med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar,
  4. Kunna identifiera, undersöka och med egna ord förklara några tekniska system genom att ange de ingående komponenternas funktioner och inbördes relationer.

Lokala mål år 7

Eleven skall:

  1. Kunna blanda forntidens teknikhistoria med dagens teknik.
  2. Ha insikt om faran med ström, vad man får göra själv i hemmet samt ha kännedom om lokalens säkerhetsåtgärder vid olycka. Ha vetskap om säkerhet i närområdet.
  3. Förstå att man kan överföra rörelser med hjälp av luft eller vatten.
  4. Kunna flera eltekniska symboler såsom t ex lampa, ledningstråd, batteri och strömbrytare. Få insikt om hur olika komponenter påverkar varandra.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Ringla en vas i lera.
  2. Göra ett säkerhetstest. Besöka brandstationen.
  3. Bygga en hydraulisk lyftkran. Visa hur till exempel lastbilars flak och bilars bromsar fungerar.
  4. Pekar ut symbolerna.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
  2. Kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter på natur, samhälle och individens livsvillkor,
  3. Kunna göra en teknisk konstruktion med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar
  4. Kunna identifiera, undersöka och med egna ord förklara några tekniska system genom att ange de ingående komponenternas funktioner och inbördes relationer.

Lokala mål år 8

Eleven skall:

  1. Ha vetskap om stadsplanering och arkitektur från förr och nu.
  2. Ha insikt i teknikens roll och betydelse för individen och samhället.
  3. Kunna göra en teknisk ritning med hjälp av data samt få kunskaper om designprocesser från idé till färdigt resultat.
  4. Genomföra en produktionsprocess

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Arbeta med stadsplanering i projektform.
  2. Kunna diskutera kring teknikens effekt på individen, samhället och naturen.
  3. Göra en teknisk konstruktion med ha en egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar.
  4. Göra en teknisk konstruktion med ha en egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
  2. Kunna analysera för- och nackdelar när det gäller teknikens effekter på natur, samhälle och individens livsvillkor,
  3. Kunna göra en teknisk konstruktion med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar,
  4. Kunna identifiera, undersöka och med egna ord förklara några tekniska system genom att ange de ingående komponenternas funktioner och inbördes relationer.

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. Kunna se hur tekniken har utvecklats under årtusenden.
  2. Ha kunskap om faran med ström, vad man själv får göra i hemmet samt ha kännedom om lokalens verktyg och hur ev. maskiner fungerar och skall hanteras.
  3. Kunna göra en teknisk ritning med hjälp av data samt få kunskaper om designprocesser från idé till färdigt resultat.
  4. Genomföra en produktionsprocess

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Göra ett arbete om en valfri uppfinnare eller uppfinning och redovisa detta muntligt eller skriftligt
  2. Göra ett säkerhetstest.
  3. Skapa en ny design för ett föremål som redan existerar som t ex ett hålslag, en schampo- eller parfymflaska.
  4. Göra en teknisk konstruktion med ha en egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar.


 
Tillbaka till toppen av sidan