Religion

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Religion

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-3

Klass 4

Klass 5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Religionskunskap

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Religionskunskap bidrar till att utveckla förmågan att förstå och reflektera över sig själv, sitt liv och sin omgivning och utveckla en beredskap att agera ansvarsfullt. Att bearbeta existentiella frågor och trosfrågor och att betrakta tillvaron utifrån ett etiskt perspektiv ingår i en personlig utvecklingsprocess. Varje människa reflekterar över sådana frågor och behöver tillägna sig redskap i form av traditioner, språk och symboler för att söka mening i de frågor som hon ställs inför i livet.

Ett syfte med religionskunskap är att främja en öppen diskussion om frågor som rör tro och livsåskådning samt att skapa nyfikenhet och intresse för religion. Fördjupade kunskaper om religion och livsåskådning möjliggör detta. I ett internationaliserat samhälle baserat på etnisk och kulturell mångfald ökar betydelsen av att förstå hur människor tänker, handlar och formar sina liv. Ämnet bidrar till förståelse av traditioner och kulturer och ger därmed en grund för att bemöta främlingsfientlighet samt utvecklar elevernas känsla för tolerans.

Ämnet bidrar också till att fördjupa kunskaperna om och problematisera grundläggande demokratiska värden som människans egenvärde, människors lika värde och omsorg om de svaga. Ett syfte med ämnet är att öka elevers etiska medvetenhet och därmed skapa en handlingsberedskap inför exempelvis demokrati-, miljö-, jämställdhets- och fredsfrågor. Religionskunskapen syftar också till en ökad förståelse av sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser. En förståelse av det svenska samhället och dess värderingar fördjupas genom kunskaper om de kristna traditioner som dominerat i Sverige. Sådan kunskap ger också möjlighet till förståelse av västerländsk konst, musik och litteratur.

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i religionskunskap sträva efter att eleven:

  • Reflekterar över etiska, existentiella och religiösa frågor som berör hans eller hennes liv.
  • Fördjupar sina kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i vår egen tid och i historisk tid.
  • Utvecklar förståelse av samhällens och religioners ömsesidiga påverkan, såväl i nutid som i ett historiskt perspektiv.
  • Utvecklar förståelse av hur kristendomen påverkat det svenska samhället.
  • Utvecklar kunskap om olika religioners påverkan på det svenska samhället.
  • Blir medveten om likheter och olikheter mellan etablerade religioner, andra livsåskådningar och nya religiösa rörelser och fenomen.
  • Utvecklar förståelse av ställningstaganden i religiösa och etiska frågor samt en grundläggande etisk hållning som grund för egna ställningstaganden och eget handlande.
  • Får uppleva olika estetiska uttryck som musik, dans och konst och får möjlighet att gestalta sina kunskaper i ämnet med hjälp av sådana uttrycksformer.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
I alla tider har människor sökt sin väg i tillvaron och reflekterat över dess villkor. Detta har tagit sig uttryck i symboler och riter, religioner och livsåskådningar. Omvärlden är i ständig omvandling och påverkas av människors ställningstaganden i religion och livsåskådning.

Religionskunskap har både ett individperspektiv och ett samhällsperspektiv. Det individuella perspektivet ger möjligheter att bearbeta de egna livsfrågorna. I det samhälleliga perspektivet bidrar ämnet till en förståelse av religion som ett mångfasetterat fenomen bland andra i samhället. Ämnet belyser religionens olika former och funktioner. Religion skall uppfattas i vid betydelse. I många kulturer är religion något allomfattande som hänför sig till människans relation till hela sin tillvaro. I ett historiskt perspektiv framstår tydligt hur religionen format individers och kulturers uttryckssätt.

Livsfrågor och livstolkning

Religionskunskapsämnet har som utgångspunkt människans frågor inför livet och tillvaron oavsett om dessa uttrycks religiöst eller inte. Att medvetet och metodiskt bearbeta livsfrågorna hör till ämnets kärna. Varje människa har en mer eller mindre uttalad strävan att finna sammanhang i, tolka och tyda tillvaron. Detta kommer till uttryck i traditioner, riter, berättelser och myter.

Etik

Att kunna betrakta tillvaron utifrån ett etiskt perspektiv ingår i en personlig, livslång process. Etiska frågor berör varje människa genom att hon i konkreta upplevelser möter frågor som har med gott och ont, rätt och orätt att göra. Vardagens etiska frågor är en utgångspunkt för reflektioner och diskussioner i ämnet religionskunskap. Diskussionen om de etiska frågorna kan fördjupas genom kännedom om etiska regler, tankar och system från olika religioner och livsåskådningar.

Tro och tradition

I olika religioner är begreppet tro centralt. Det kommer till uttryck i texter, kult, symboler, konst och etiska ställningstaganden. De traditioner eleverna själva bär med sig från olika kulturer utgör en del av ämnet. Jämförelser mellan religioner från olika världsdelar och tidsepoker ger viktiga bidrag till interkulturell och historisk förståelse. Ämnet ger möjligheter till ökad förståelse av såväl den egna som andras religioner, livsåskådningar, traditioner och kulturer.

Det finns likheter och skillnader mellan religioner. Likheterna kan skapa en samhörighet mellan religioner medan skillnaderna kan skapa motsättningar som ibland utmynnar i konflikter. En grundsten i ett mångkulturellt och demokratiskt samhälle är att människor är lika värda trots sina olikheter. Mot denna bakgrund ligger det i ämnets karaktär att såväl likheter som skillnader uppmärksammas.

Ett gemensamt ursprung finns för de tre religionerna kristendom, judendom och islam. Religionskunskapsämnet ger fördjupad kunskap om dessa religioner, som har haft och har stor betydelse för människor och samhällen. Västerländsk kultur och samhällsutveckling har under lång tid påverkats och påverkas av kristendomen och dess värderingar. Det svenska samhället är starkt influerat av kristendomen i värde- och normsystem, lagstiftning och rättssystem, kultur och traditioner. En viktig grund för denna förståelse är kunskaper om Bibeln och kyrkoåret. Psalmer, sånger, etiska principer och sedvänjor ger uttryck för kristen tro i olika tider. På liknande sätt har andra religioner och livsåskådningar sådana uttrycksformer. I ämnet

studeras både de etablerade religionerna och nya religiösa rörelser och fenomen. Likaså ingår att studera hur kulturer och traditioner varierar i olika minoritetsgrupper i Sverige.

Ämnet belyser samlevnad och jämställdhet ur ett religions- och livsåskådningsperspektiv. I detta ingår även att behandla konsekvenser av ställningstaganden i religiösa frågor för livsbeslut och relationer mellan människor.

Estetiska uttryck och gestaltningar utgör en viktig del i religionen och därmed också i ämnet. Tolkning och erfarenhet av musik, konst, riter och högtider är komplement till mer teoretiskkunskap. Upplevelse- och känslodimensionerna i ämnet ger möjligheter till fördjupade insikter och personligt engagemang.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall:

  • Kunna samtala om och göra personliga reflektioner kring livsfrågor utifrån vardagliga situationer eller med hjälp av bilder, sånger och texter från t.ex. barn- och ungdomslitteratur.
  • Kunna samtala om etiska problem och motivera sina ställningstaganden.
  • Kunna återge och levandegöra några grundläggande bibliska berättelser liksom berättelser från några andra religiösa traditioner och känna till vad de betyder för dem som brukar dem.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor.
  • Kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden.
  • Ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället, dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur.
  • Ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer i några andra livsåskådningar.
  • Ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans gestaltas i olika religiösa sammanhang.

Lokalt tillägg

Målet för undervisningen i religionskunskap är att det ska ge eleverna:

  • Faktiska kunskaper om olika religioner och trosriktningar både i Sverige och övriga världen.
  • Insikt om att det är viktigt att återkommande reflektera över religiösa, etiska och existentiella frågor och att det är viktigt att ha grundläggande etiska.
  • Principer för ett eget ställningstagande.
  • Förståelse och insikt om att människans lika värde måste respekteras vad gäller ras, kön samt religiös och politisk åskådning.
  • Kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans gestaltas i olika religiösa sammanhang.

Klass 1-3
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Kunna samtala om och göra personliga reflektioner kring livsfrågor utifrån vardagliga situationer eller med hjälp av bilder, sånger och texter från t.ex. barn- och ungdomslitteratur.
  2. Kunna samtala om etiska problem och motivera sina ställningstaganden.
  3. Kunna återge och levandegöra några grundläggande bibliska berättelser liksom berättelser från några andra religiösa traditioner och känna till vad de betyder för dem som brukar dem.

Lokala mål år 1-3

Eleven skall:

  1. Utveckla förståelse för grundläggande värderingar.
  2. Visa respekt för andra människor.
  3. Känna till några berättelser ur Gamla och Nya Testamentet. Känna till varför vi firar olika helger Känna till att det finns olika religioner.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Delta aktivt i skolans värdegrundsarbete.
  2. Vara en god kamrat och efterleva skolans regler. Delta i rollspel.
  3. Rita, skriva och berätta. Delta i påskmusikalen Besöka de föreställningar som Täbys skolkyrka erbjuder.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Kunna samtala om och göra personliga reflektioner kring livsfrågor utifrån vardagliga situationer eller med hjälp av bilder, sånger och texter från t.ex. barn-och ungdomslitteratur.
  2. Kunna samtala om etiska problem och motivera sina ställningstaganden.
  3. Kunna återge och levandegöra några grundläggande bibliska berättelser liksom berättelser från några andra religiösa traditioner och känna till vad de betyder för dem som brukar dem.

 Lokala mål år 4

Eleven skall:

  1. Utveckla förståelse för grundläggande värderingar.
  2. Kunna ta ställning till vad som är rätt och fel i vardagliga konfliktsituationer.
  3. Kunna återge något om Jesu liv. Ha insikt i varför jul och påsk firas.

 Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Fortsätta med skolans värdegrundsarbete.
    Delta i diskussioner om aktuella händelser, litteratur och musik.
  2. Samspela med andra människor.
    Delta i olika värderingsövningar.
  3. Rita, skriva och berätta.
    Dramatisera.
    Besöka de föreställningar som Täbys skolkyrka erbjuder.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 5
Nationella mål år 5

Eleven skall:

  1. Kunna samtala om och göra personliga reflektioner kring livsfrågor utifrån vardagliga situationer eller med hjälp av bilder, sånger och texter från t.ex. barn- och ungdomslitteratur.
  2. Kunna samtala om etiska problem och motivera sina ställningstaganden.
  3. Kunna återge och levandegöra några grundläggande bibliska berättelser liksom berättelser från några andra religiösa traditioner och känna till vad de betyder för dem som brukar dem.

Lokala mål 5

Eleven skall:

  1. Utveckla förståelse för grundläggande värderingar.
  2. Kunna ta ställning till vad som är rätt och fel i vardagliga konfliktsituationer.
  3. Känna till lite om den romersk katolska, den grekisk ortodoxa och den protestantiska kyrkan.
    Känna till Kristendomens kyrkoår.
    Känna till några händelser och traditioner ur Judendomens historia.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom att:

  1. Fortsätta med skolans värdegrundsarbete.
    Delta i diskussioner om aktuella händelser, litteratur och musik.
  2. Samspel med andra människor.
    Olika värderingsövningar.
  3. Rita, skriva och berätta.
    Dramatisera.
    Besöka de föreställningar som Täbys skolkyrka erbjuder.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål år 9

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  1. Kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor.
  2. Kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden.
  3. Ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället, dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur.
  4. Ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer i några andra livsåskådningar.
  5. Ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans gestaltas i olika religiösa sammanhang.

 Lokala mål år 6

 Eleven skall:

  1. Känna till religionernas betydelse i olika kulturer.
    Samt att öppna deras ögon för världen runt omkring dem och skapa förståelse, medkänsla och tolerans.
  2. Ha kunskaper om religiösa högtiders bakgrunder.
  3. Ha kunskaper om olika myter, centrala begrepp , trosuppfattningar och riter inom flera av världsreligionerna samt äldre religioner och kulturer i historien.
  4. Medverka i samtal om vad som är rätt och fel.
  5. Ha kunskap om alternativa kristna samfund och kunna se likheter och skillnader med den svenska kyrkan.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom:

  1. Skriftlig och muntlig rapportering samt prov och tester.
  2. Upplevelseövningar och dramatiseringar.
  3. Debatt, argumentation och diskussion.
  4. Undersökande verksamhet i grupp och enskilt.
  5. Fördjupningsarbeten med omfattande analys- och diskussionsinnehåll.
  6. Kunna formulera frågor utifrån sin egen färdighet och kunskap.
  7. Arbeta utifrån olika demokratiska modeller.
  8. Studiebesök.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Nationella mål år 9

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  1. Kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor.
  2. Kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden.
  3. Ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället, dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur.
  4. Ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer i några andra livsåskådningar.
  5. Ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans gestaltas i olika religiösa sammanhang.

 Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. Kunna fundera över och formulera vad som känns viktigt i livet.
  2. Ha kunskap om kristen tro och livsuppfattningar med utgångspunkt ifrån bibeln.
  3. Känna till viktiga berättelser och händelser i det gamla testamentet.
  4. Ha insikt om religionens betydelse i historien.
  5. Ha insikt i de äldre kulturernas religiösa trosföreställningar, myter, riter, etik och moraliska förhållningssätt.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom:

  1. Skriftlig och muntlig rapportering samt prov och tester.
  2. Upplevelseövningar och dramatiseringar.
  3. Debatt, argumentation och diskussion.
  4. Undersökande verksamhet i grupp och enskilt.
  5. Fördjupningsarbeten med omfattande analys- och diskussionsinnehåll.
  6. Kunna formulera frågor utifrån sin egen färdighet och kunskap.
  7. Arbeta utifrån olika demokratiska modeller.
  8. Studiebesök.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 8

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  1. Kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor.
  2. Kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden.
  3. Ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället, dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur.
  4. Ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer i några andra livsåskådningar.
  5. Ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans gestaltas i olika religiösa sammanhang.

 Lokalkursplan år 8

Eleven skall:

  1. Förstå hur kristendomen i katolska kyrkans form växte fram i kejsartidens Rom och hur den därifrån spreds och utvecklades till att bli den världsvida organisation den är idag.
  2. Vara insikt i katolsk tro och rit i vår tid och hur religionen påverkar samhällslivet och enskilda människor.
  3. Ha kunskap om hur den ortodoxa kyrkan bröts loss från den katolska gemenskapen samt insikter i hur tro och gudstjänstliv gestaltas i ortodox kristen form.
  4. Ha kunskaper om orsaken till reformationen samt hur och varför de protestantiska kyrkoriktningarna kom att få den utformning och utbredning de fått.
  5. Känna till asatron och dess funktion i det fornnordiska samhället.
  6. Veta hur och varför väckelserörelserna växte fram under motstånd från kyrkan och myndigheter för att ge upphov till dagens frikyrkor och samfund.
  7. Ha kunskaper om frikyrkans och Svenska kyrkans organisation, lära, gudstjänstliv och i samhället idag.
  8. Förstå hur människor i dagens Sverige utformat egna alternativa livsåskådningar, eller ansluter sig till nyare religiösa rörelser, från ex USA.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom:

  1. Skriftlig och muntlig rapportering samt prov och tester.
  2. Upplevelseövningar och dramatiseringar.
  3. Debatt, argumentation och diskussion.
  4. Undersökande verksamhet i grupp och enskilt.
  5. Fördjupningsarbeten med omfattande analys- och diskussionsinnehåll.
  6. Kunna formulera frågor utifrån sin egen färdighet och kunskap.
  7. Arbeta utifrån olika demokratiska modeller.
  8. Studiebesök.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  1. Kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor.
  2. Kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden.
  3. Ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället, dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur.
  4. Ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer i några andra livsåskådningar.
  5. Ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans gestaltas i olika religiösa sammanhang.

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. Ha kännedom om världsreligionernas historia, grundtanken i religionerna och dess betydelse för sammanhållningen inom religionen samt gentemot de andra religionerna..
    Eleven ska också kunna ge konkreta exempel på religionens livsmönster samt religionen som politisk kraft.
  2. Ha kunskap om symboler, riter, centrala begrepp och trosuppfattningar inom världsreligionerna.
  3. Kunna redogöra för grundtankar och uttrycksformer inom de olika trosuppfattningarna.
  4. Kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom viktiga livsfrågor.
  5. Kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målet?

Genom:

  1. Skriftlig och muntlig rapportering samt prov och tester.
  2. Upplevelseövningar och dramatiseringar.
  3. Debatt, argumentation och diskussion.
  4. Undersökande verksamhet i grupp och enskilt.
  5. Fördjupningsarbeten med omfattande analys- och diskussionsinnehåll.
  6. Kunna formulera frågor utifrån sin egen färdighet och kunskap.
  7. Arbeta utifrån olika demokratiska modeller.


 
Tillbaka till toppen av sidan