Svenska

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Åter till Kursplaner

Svenska

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls-
kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Klass 1-2

Klass 3

Klass 4

Klass 5

Klass 6

Klass 7

Klass 8

Klass 9

Nationell kursplan i Svenska

Ämnets syfte och roll i utbildningen
Utbildningen i ämnet svenska syftar till att ge eleverna möjligheter att använda och utveckla sin förmåga att tala, lyssna, se, läsa och skriva samt att uppleva och lära av skönlitteratur, film och teater. Språkförmågan har stor betydelse för allt arbete i skolan och för elevernas fortsatta liv och verksamhet. Det är därför ett av skolans viktigaste uppdrag att skapa goda möjligheter för elevernas språkutveckling. Ämnet skall ge läs-, film- och teaterupplevelser och tillfällen att utbyta erfarenheter kring dessa.

Språket och litteraturen har stor betydelse för den personliga identiteten. Svenskämnet har som syfte att främja elevernas förmåga att tala och skriva väl samt att med förståelse respektera andras sätt att uttrycka sig i tal och skrift.

Språket har en nyckelställning i skolarbetet. Genom språket sker kommunikation och samarbete med andra. Kunskap bildas genom språket och genom språket görs den synlig och hanterbar. Svenskämnet syftar till att tillsammans med andra ämnen i skolan utveckla elevernas kommunikationsförmåga, tänkande och kreativitet.

Det skrivna ordets betydelse är stor och samhället ställer krav på förmåga att kunna hantera, tillgodogöra sig och värdera texter. Utvecklingen av informations- och kommunikationstekniken skapar möjligheter för utveckling av och samtidigt förväntningar på språkförmåga hos alla.

Kultur och språk är oupplösligt förenade med varandra. I språket finns ett lands historia och kulturella identitet. Språket speglar också den mångfald av kulturer som berikar och formar samhället. Skönlitteratur, film och teater bär en del av kulturarvet och förmedlar kunskaper och värderingar. Skolans uppgift är att med utgångspunkt i elevernas egna kulturella skapande och med anknytning till deras läs-, film- och teatererfarenheter låta olika upplevelser, åsikter och värderingar mötas. Svenskämnet syftar till att stärka elevernas identitet och förståelse för människor med olika kulturell bakgrund.

Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven:

  • Utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand och av eget intresse.
  • Utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra.
  • Utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan.
  • Utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd.
  • Utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker samt stimuleras till att reflektera och värdera.
  • Utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär.
  • Får möjlighet att förstå kulturell mångfald genom att möta skönlitteratur och författarskap från olika tider och i skilda former från Sverige, Norden och andra delar av världen.
  • Tillägnar sig kunskaper om det svenska språket, dess ständigt pågående utveckling, dess uppbyggnad, ursprung och historia samt utvecklar förståelse för varför människor skriver och talar olika.
  • Genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang.
  • Får erfarenheter av språken i de nordiska grannländerna samt en orientering om det samiska språket och övriga minoritetsspråk i Sverige.
  • Utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand och att använda datorn som hjälpmedel.
  • Utvecklar förmåga att utnyttja olika möjligheter för att hämta information, tillägnar sig kunskap om mediers språk och funktion samt utvecklar sin förmåga att tolka, kritiskt granska och värdera olika källor och budskap.
  • Stimuleras till eget skapande och till eget sökande efter meningsfull läsning samt till att ta aktiv del i kulturutbudet.
  • Förvärvar insikt i hur lärande går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper.

Ämnets karaktär och uppbyggnad
I ämnet svenska behandlas språk och litteratur som en helhet. Därför kan inte ämnet svenska delas upp i moment som bygger på varandra i en given turordning. Det går inte att hitta en jämnt växande utveckling genom skolåren som innebär att små barn berättar och beskriver, medan äldre elever kan se sammanhang, utreda och argumentera. Redan det lilla barnet argumenterar och diskuterar, och tonåringen har inte upphört att berätta och fantisera, men de gör det på olika sätt. Redan det lilla barnet kan delta i samtal om litterära erfarenheter och om litteraturens specifika drag.

Språkutveckling innebär att elevernas begreppsvärld vidgas. Alla lärare har ett gemensamt ansvar och måste vara medvetna om språkets betydelse för lärande. Men inom svenskämnet ryms huvudansvaret för elevernas språkliga utveckling, vilket innebär ökad säkerhet att använda språket uttrycksfullt och tydligt i både tal och skrift och ökad förmåga att förstå, uppleva och tillgodogöra sig litteratur. Det ingår i ämnet att beakta genusperspektivet, så att förutsättningarna för utvecklingen av språket i såväl tal som skrift blir gynnsamma för båda könen.

Arbetet med språket och litteraturen skapar möjligheter att tillgodose elevernas behov att uttrycka vad de känner och tänker. Det ger gemensamma upplevelser att reflektera över och tala om. Det ger kunskaper om det svenska språket, om olika kulturarv och om vår omvärld. Att tillägna sig och bearbeta texter behöver inte alltid innebära läsning utan kan ske även genom avlyssning, drama, rollspel, film, video och bildstudium. Ämnet utvecklar elevens förmåga att förstå, uppleva och tolka texter. Ett vidgat textbegrepp innefattar förutom skrivna och talade texter även bilder.

Språket och litteraturen är således ämnets centrala innehåll och en källa till kunskap om världen runt omkring oss.

Språket

Språket, i såväl tal som skrift, är av grundläggande betydelse för lärandet. Med hjälp av språket är det möjligt att erövra nya begrepp och lära sig se sammanhang, tänka logiskt, granska kritiskt och värdera. Elevernas förmåga att reflektera och att förstå omvärlden växer.

Språket utvecklas i ett socialt samspel med andra. Redan som fyraåring har barnet stor praktisk erfarenhet av hela det komplicerade system som språk utgör. Barn kan exempelvis tidigt förstå att orden har olika stilvalör och passar olika bra i olika sammanhang. De förstår så komplicerade sammanhang som hur nutid, förfluten tid och framtid uttrycks i språket. För att gå vidare i sin språkutveckling måste eleverna utifrån sina erfarenheter få möjligheter att upptäcka de kunskaper de själva har om språket och med lärarens hjälp och i samarbete med varandra lära sig om språkets uppbyggnad och system. Utifrån sina olika erfarenheter kan de också gemensamt bygga upp kunskap om hur språket fungerar i samspel mellan människor och därigenom få perspektiv på sin egen språkförmåga.

När eleverna använder sitt språk – talar, lyssnar, läser, skriver och tänker – i meningsfulla sammanhang, kan de utveckla goda språkfärdigheter. Genom att använda språket lär sig eleverna att behärska situationer som ställer olika språkliga krav på inlevelse, utförlighet eller formell korrekthet.

Kunskaper om språkets struktur och uppbyggnad och om hur det historiskt har utvecklats fördjupar förståelsen. Språkkunskaper byggs upp genom att man använder språket, förstår hur man använder det och tillägnar sig nya kunskaper om språket.

Skönlitteratur, film och teater

Skönlitteraturen, filmen och teatern öppnar nya världar och förmedlar erfarenheter och upplevelser av spänning, humor, tragik och glädje. Skönlitteratur, film och teater hjälper människan att förstå sig själv och världen och bidrar till att forma identiteten. Skönlitteratur, film och teater ger möjligheter till empati och förståelse för andra och för det som är annorlunda och för omprövning av värderingar och attityder. Därigenom kan motbilder formas till exempelvis rasism, extremism, stereotypa könsroller och odemokratiska förhållanden. När ungdomar möter skönlitteratur, film och teater innebär det också möjligheter för dem att tillägna sig litterära mönster och förebilder.

Skönlitteratur ger kunskaper om barns, kvinnors och mäns livsvillkor under olika tider och i olika länder. Litteraturen ger också perspektiv på det nära och vardagliga. Såväl det gemensamma utbytet som den individuella erfarenheten i arbetet kring litteraturen bidrar till att ge svar på de stora livsfrågorna.

I arbetet med skönlitteratur, film och teater i ämnet svenska kan skilda kulturella erfarenheter mötas och eleverna ges möjlighet att utveckla ett eget förhållningssätt till kultur och kulturella värderingar.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret

Eleven skall:

  • Kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och saklitteratur skrivna för barn och ungdom, kunna samtala om läsningens upplevelser samt reflektera över texter.
  • Kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation.
  • Kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande.
  • Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall:

  • Aktivt kunna delta i samtal och diskussioner och sätta sig in i andras tankar samt kunna redovisa ett arbete muntligt så att innehållet framgår och är begripligt.
  • Kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det.
  • Kunna läsa, reflektera över och sätta in i ett sammanhang några skönlitterära verk och författarskap med betydelse för människors sätt att leva och tänka.
  • Kunna ta del av, reflektera över och värdera innehåll och uttrycksmedel i bild, film och teater.
  • Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.
  • Ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.

 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 1-2
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande.
  2. Kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och saklitteratur skrivna för barn och ungdom, kunna samtala om läsningens upplevelser samt reflektera över texter.
  3. Kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation.
  4. Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista.

Lokala mål för år 1-2

Eleven skall:

  1. Kunna tala inför sina klasskamrater och göra sig förstådd.
    Kunna redogöra för ett händelseförlopp.
    Kunna framträda inför en mindre grupp.
    Kunna lyssna och utföra givna muntliga instruktioner.
    Kunna lyssna till sina kamrater och visa respekt för andras åsikter.
    Kunna vänta på sin tur.
    Kunna delta i klassråd.
  2. Kunna rimma och höra rytmen i språket.
    Kunna alfabetet.
    Kunna läsa och förstå för eleven anpassad text.
    Kunna läsa och förstå enkla faktatexter.
    Kunna läsa en enkel instruktion.
  3. Kunna skriva så tydligt att eleven själv och andra kan läsa texten.
    Kunna skriva egna texter, sagor och dikter.
  4. Känna till punkt och stor bokstav efter punkt.
    Kunna stava enkla, vanligt förekommande ord.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målen?

Genom att:

  1. Muntligt redovisa sina egna arbeten.
    Yttra sina åsikter.
  2. Genomföra läs-, skriv- och talövningar.
    Delta i bokprat.
  3. Arbeta med skrivövningar och egenproducerade texter.
  4. Arbeta med skrivövningar.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 3
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande.
  2. Kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och i saklitteratur skrivna för barn och ungdom, kunna samtala om läsningens upplevelser samt reflektera över texter.
  3. Kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation.
  4. Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista.

Lokala mål för år 3

Eleven skall:

  1. Kunna lyssna, förstå och delta i en diskussion och framföra åsikter inför sina klasskamrater.
    Kunna redovisa ett litet arbete.
  2. Kunna läsa och förstå böcker anpassade för eleven.
    Kunna läsa en förberedd text högt.
  3. Kunna ta ut fakta ur en text.
    Kunna skriva med tydlig handstil.
    Kunna skriva egna texter, sagor, dikter och brev.
    Kunna formulera en berättelse eller en faktatext genom gemensamt framtagna stödord/tankekartor.
    Kunna skriva en bokrecension.
  4. Kunna använda stor bokstav och punkt.
    Känna till frågetecken och utropstecken.
    Känna till de vanligaste reglerna för stavning (ex. dubbelteckning).
    Bli bekant med ordlistan.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målen?

Genom att:

  1. Arbeta med tal- och lyssnarövningar.
    Muntligt redovisa sina arbeten.
    Yttra sina åsikter under t ex ett klassråd.
  2. Arbeta med bokrecensioner både muntligt och skriftligt.
  3. Arbeta med olika skrivövningar och egenproducerade texter.
  4. Arbeta med olika skrivövningar.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 4
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande.
  2. Kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och i saklitteratur skrivna för barn och ungdom, kunna samtala om läsningens upplevelser samt reflektera över texter.
  3. Kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation.
  4. Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista.

Lokala mål för år 4

Eleven skall:

  1. Våga tala inför andra, kunna lyssna aktivt samt göra egna reflektioner.
  2. Kunna läsa böcker (avsedda för elevens ålder) med god förståelse och kunna berätta bokens handling.
    Kunna lyssna aktivt.
    Kunna läsa en text högt inför klassen.
  3. Kunna skriva med tydlig handstil.
    Kunna skriva en text som mottagarenen förstår (röd tråd).
    Utveckla sin förmåga att planera skrivandet.
    Kunna skriva enkla protokoll på ex. klassråd.
  4. Kunna använda några av de vanligaste skrivreglerna, (punkt, stor bokstav, frågetecken och utropstecken). Känna till olika stavningsregler.
    Känna till substantiv, adjektiv och verb.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målen?

Genom att:

  1. Återberätta en lättläst bok inför klassen.
    Ta del av andras åsikter och framföra sina egna åsikter i diskussioner.
    Planera, öva och muntligt redovisa ett eget arbete.
    Delta i dramaövningar.
  2. Arbeta med muntliga och skriftliga bokrecensioner.
    Ställa frågor om innehållet i en redovisning.
  3. Arbeta med olika skrivövningar och egenproducerade texter.
  4. Arbeta med olika skriv- och stavningsövningar.
    Arbeta med grammatikövningar.
    Slå upp de ord som han/hon inte förstår.


Tillbaka till toppen av sidan

Klass 5
Nationella mål för år 5

Eleven skall:

  1. Kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande.
  2. Kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och saklitteratur skrivna för barn och ungdom, kunna samtala om läsningens upplevelser samt reflektera över texter.
  3. Kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation.
  4. Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista.

Lokala mål för år 5

Eleven skall:

  1. Känna en språklig säkerhet i tal.
    Kunna berätta och redogöra med inlevelse så att lyssnaren förstår.
  2. Kunna läsa barn- och ungdomsböcker med flyt och inlevelseförmåga samt kunna läsa faktatexter skrivna för barn och förstå innehållet.
    Delta aktivt i boksamtal.
  3. Kunna skriva olika texter så att mottagaren förstår.
    Kunna planera sina egna texter.
    Utveckla sin studieteknik och bli medveten om sitt lärande.
  4. Kunna använda sig av fler skiljetecken i en löpande text (ex. dialogmarkering, kommatecken).
    Kunna tillämpa de vanligaste reglerna för stavning.
    Kunna använda ordlistan.

Hur kan eleven visa att han/hon har nått målen?

Genom att:

  1. Tala och läsa högt inför en grupp.
    Dramatiera eller redovisa muntligt inför klassen.
    Ta del av andras åsikter och formulera sina egna åsikter vid diskussioner.
  2. Arbeta med olika läsövningar.
    Skriva bokrecensioner.
    Ställa frågor om innehållet i en redovisning.
  3. Arbeta med olika skrivövningar och egenproducerade texter.
    Föra fortlöpande anteckningar vid redovisningar och muntliga genomgångar.
    Sammanfatta texter med hjälp av stödord eller tankekartor.
  4. Arbeta med olika skriv- och stavningsövningar.
    Kontinuerligt använda ordlistan.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 6
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Aktivt kunna delta i samtal och diskussioner och sätta sig in i andras tankar samt kunna redovisa ett arbete muntligt så att innehållet framgår och är begripligt.
  2. Kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det.
  3. Kunna läsa, reflektera över och sätta in i ett sammanhang några skönlitterära verk och författarskap med betydelse för människors sätt att leva och tänka.
  4. Kunna ta del av, reflektera över och värdera innehåll och uttrycksmedel i bild, film och teater.
  5. Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.
  6. Ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.

Lokala mål år 6

Eleven skall:

  1. Kunna uttrycka egna åsikter.
    Kunna beskriva ett föremål så att gruppen kan gissa vad det är. 
    Kunna hantera den mötesteknik som används i ett klassråd.
    Kunna återberätta en text som man har lyssnat till.
    Kunna redovisa ett skrivet arbete i samspel med klassen.
  2. Kunna läsa och ta del av olika ungdomsböcker.
    Kunna läsa och redogöra för en längre tidningsartikel.
    Kunna läsa till punkt 18 på LUS-schemat.
  3. Kunna förstå innehållet och dra vissa slutsatser kring innehållet i skönlitterära verk.
  4. Kunna uttrycka sina känslor, sammanfatta och reflektera över innehållet i bilder, filmer och teater.
  5. Kunna formulera bra intervjufrågor.
    Kunna göra en skriftlig beskrivning.
    Kunna skriva ett protokoll.
    Kunna skriva olika typer av texter.
    Kunna skriva ner sina reflektioner kring en upplevelse.
  6. Ha kännedom om de vanligaste ordklasserna och kunna sätta in dem i sitt sammanhang.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

Eleven skall:

  1. Ha regelbunden högläsning av olika texter.
  2. Samtala och diskutera kring lästa texter, vardagliga händelser och upplevelser.
  3. Ha muntliga presentationer.
  4. Lära sig att använda olika hjälpmedel som t.ex. stödord och tankekarta.
  5. Läsa olika sorters texter och samtala och skriva om dem.
  6. Eleven får genomföra presentationer, först i en mindre, känd grupp och senare i en större, okänd grupp.
  7. Genomföra regelbundna klassråd och elevråd. 
  8. Nyttja datorn som hjälpmedel.
  9. Vi ger instruktioner eller arbetsuppgifter både skriftligt och muntligt.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 7
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Aktivt kunna delta i samtal och diskussioner och sätta sig in i andras tankar samt kunna redovisa ett arbete muntligt så att innehållet framgår och är begriplig.
  2. Kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det.
  3. Kunna läsa, reflektera över och sätta in i ett sammanhang några skönlitterära verk och författarskap med betydelse för människors sätt att leva och tänka.
  4. Kunna ta del av, reflektera över och värdera innehåll och uttrycksmedel i bild, film och teater,.
  5. Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.
  6. Ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.

Lokala mål år 7

Eleven skall:

  1. Kunna delta i samtal och diskussioner och kunna argumentera för en åsikt.
    Kunna redovisa ett arbete muntligt för en större grupp så att det blir begripligt för åhörarna.
    Kunna lyssna aktivt i en stor grupp och kunna delta och framföra sina åsikter i en efterföljande diskussion.
    Kunna uppfatta muntliga instruktioner och därför utföra självständiga arbetsuppgifter i enlighet med dessa.
  2. Kunna läsa för åldern anpassad skönlitteratur med god förståelse.
    Muntligt eller skriftligt kunna sammanfatta det lästa och därefter kunna framföra en personlig åsikt.
  3. Känna till de olika genrerna: deckare, folksagor, sagor, myter och haiku- dikter.
  4. Kunna lyssna till en uppläst text, film, teater och i stora drag kunna återberätta det hörda muntligt och skriftligt.
  5. Kunna använda skriftspråket som redskap för sina tankar i olika sorters texter.
    Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt
  6. Kunna samla skriftlig information från olika källor och bearbeta för eget bruk.

Så här kan eleven visa att han/hon nått målen

  1. Arbeta med Argumentationsmodellen.
    Framföra individuella och grupparbeten muntligt minst en gång/termin.
    Både egna valda ämnen och obligatoriska ämnen.
    Genomföra en enklare debatt.
    Genomföra presentationer som skall ligga på en nivå som både åhörare och framförare klarar av att hantera och förstå.
    Ha regelbundna diskussioner i klassrummet (ex klassråd).
  2. Läsa adekvat litteratur. Exempelvis Bert, Harry Potter, Novellsamlingen, Magasinets texter m fl.
    Bearbeta den lästa skönlitteraturen på olika sätt. T ex bok recension eller andra bok uppgifter.
  3. Studera grekisk, romersk och nordisk mytologi utifrån texter, filmer och teater.
    Läsa en valfri deckare, folksaga, myt plus några dikter (haiku) för att kunna producera egna verk. Exempel på litteratur: Det var mord Fru Dahl.
  4. Träna på att ta ut nyckelord och stödord ur en faktatext, film eller teater samt bearbeta dessa för eget bruk
    Skriva en novell (efter en given modell). 
    Skriva en kortare deckare (efter en given modell).
    Skriva meddelanden, brev, dagbok och faktatext.
  5. Aktivt använda ordlista och uppslagsverk samt informationssökning på biblioteketet och internet                                                                                             


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 8
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Aktivt kunna delta i samtal och diskussioner och sätta sig in i andras tankar samt kunna redovisa ett arbete muntligt så att innehållet framgår och är begripligt.
  2. Kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det.
  3. Kunna läsa, reflektera över och sätta in i ett sammanhang några skönlitterära verk och författarskap med betydelse för människors sätt att leva och tänka.
  4. Kunna ta del av, reflektera över och värdera innehåll och uttrycksmedel i bild, film och teater.
  5. Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.
  6. Ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk

Lokala mål år 8

Elevens skall:

  1. Kunna delta i samtal och diskussioner och kunna argumentera för en åsikt.
    Kunna anpassa språket efter situation och mottagare.
    Kunna lyssna aktivt i en stor grupp och kunna delta och framföra sina åsikter i en efterföljande diskussion.
    Kunna uppfatta muntliga instruktioner och därför utföra självständiga arbetsuppgifter i enlighet med dessa.
  2. Kunna läsa för åldern anpassad skönlitteratur med god förståelse.
    Kunna förstå och bearbeta innehållet i olika texttyper samt kunna delge andra de lästa samt kunna uttrycka åsikter om det lästa.
  3. Känna till de olika genrerna: Fantasy, science fiction och romantik och olika former av dikter.
  4. Kunna lyssna till en uppläst text, film eller teater och i stora drag återberätta och ha tankar och åsikter om det hörda muntligt och skriftligt.
  5. Kunna använda skriftspråket som redskap för sina tankar i olika sorters texter.
    Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt.
    Kunna anpassa språket efter situation och mottagare.
  6. Kunna producera relevanta frågor till en egen intervju.
    Ha goda kunskaper i den grammatiska läran samt kunna förstå och tillämpa den.

Så här kan eleven visa att hon/han uppnått målen

Eleven skall:

  1. Våga uttrycka vad man tycker och känner i en diskussion och redovisa ett arbete så att mottagaren förstår. Redovisar minst en gång per termin ett arbete i grupp och ett individuellt arbete.
    Genomföra en debatt inför åhörare.
    Ge och ta emot konstruktiv kritik.
  2. Återberätta en text så att den blir begriplig skriftligt eller muntligt beroende på uppgiften.
    Har egna tankar runt texten.
    Läser faktatexter och visar att man har förstått innehållet genom att komma med egna tankar och frågor
  3. Läsa adekvat litteratur. Exempel: Tiggarbarn i Moskva, Frankenstein, Ringaren i Notre Dame, Magasinets Texter 1 & 2. Dessa texter bearbetas dessutom på olika sätt.
  4. Lyssna uppmärksamt till ett kortare föredrag och kunna återge det i stora drag samt kunna följa enklare instruktioner.
    Veta att ord kan ge olika signaler och kan uppfattas olika.
  5. Anpassa texten efter syftet, blir förstådd och har röd tråd.
    Skriva en kortare fantasy -berättelse, science fiction – berättelse och en romantisk berättelse.
    Eleven gör en egen intervju under sin PRAO-period.
    Eleven sammanställer och redovisar denna skriftligt och muntligt.
  6. Anpassa språket och dess grammatik på ett sätt att kunna föra en argumentation såväl skriftligt som muntligt.


 
Tillbaka till toppen av sidan

Klass 9
Nationella mål år 9

Eleven skall:

  1. Aktivt kunna delta i samtal och diskussioner och sätta sig in i andras tankar samt kunna redovisa ett arbete muntligt så att innehållet framgår och är begripligt.
  2. Kunna läsa till åldern avpassad skönlitteratur från Sverige, Norden och från andra länder samt saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det.
  3. Kunna läsa, reflektera över och sätta in i ett sammanhang några skönlitterära verk och författarskap med betydelse för människors sätt att leva och tänka.
  4. Kunna ta del av, reflektera över och värdera innehåll och uttrycksmedel i bild, film och teater.
  5. Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.
  6. Ha kunskaper om språket som gör det möjligt att göra iakttagelser av eget och andras språkbruk.

Lokala mål år 9

Eleven skall:

  1. Förbereda och leder en debatt och diskussionsgrupp.
    Minst en gång per termin redovisa ett arbete i grupp samt ett individuellt arbete.
  2. Läsa adekvat litteratur. Exempel på adekvat litteratur: Anne Franks dagbok, När kriget kom, Magasinets Texter 1 & 2, Klassisk läsebok och Charlie Chaplins Memoarer.
    Läsa och känna till några kända verk och författare i litteraturhistorien samt kunna reflektera och dra slutsatser kring handlingen.
  3. De lästa texterna bearbetas på olika sätt exempelvis genom boksamtal.
  4. Bearbeta material och producerar en kortare film eller pjäs.
  5. Kunna skriva sin egen CV.
    Skriftligt kunna formulera sina tankar kring olika känslotillstånd såsom hat och kärlek.
    Författa sin egen självbiografi.
  6. Kunna visa prov på mycket god grammatisk förståelse och kunna tillämpa den på ett tillfredställande sätt inom ramen för hela svenska undervisningen.

Så här kan eleven visa att han/hon uppnått målen

Eleven skall:

  1. Självständigt förbereda och hålla ett anförande som är begripligt för åhöraren.
    Framföra och motivera sina åsikter i en diskussion och även lyssna på andras åsikter.
  2. Anpassa sitt sätt att läsa efter syftet med läsningen och efter textens art.
    Anpassa tal och skrift till mottagare och syfte.
  3. Diskutera olika författares texter och koppla dem till historien.
  4. Göra en kortare film eller pjäs utifrån ett givet manus.
  5. Skriva egen CV, självbiografi och andra texter utifrån den egna personen.
  6. Anpassa språket och dess grammatik på ett sätt att kunna föra en argumentation såväl skriftligt som muntligt.


 
Tillbaka till toppen av sidan