Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Bild år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG

• Följer med handledning produktionsledet dvs. formgivning, tillverkning, marknadsanalys och reklam.
  • Studerar informationsskyltar i omgivningen eller studerar t ex vägmärken i en körkortsbok.
  • Använder en av sina egna färdiga bilder och ser om det finns något som skulle kunna passa som bokomslag.
  • Kan korta fakta om kameran.
  • Jobbar med bildkomposition och bilduttryck.
  • Arbetar med papper, penna, lera, plastilina, kartong, filmkamera och de digitala verktygen i datormiljö.
  • Arbetar självständigt med produktionsledet till ett färdigt bruksföremål.
  • Utvärderar sitt arbete.
  • Presenterar ett genomarbetat bokomslag gjort av egna bilder.
  • Använder foto som tidsdokument.
  • Gör bildmanipulationer.
  • Gör en bildberättelse (3-7 bilder) om en aktuell händelse (sport, festival etc.).
  • Använder datorbilder och pixelgrafik.
  • Genomför ett arbete om valfri renässanskonstnär med en betraktelse inte bara av stor konst, utan också av skilda arbetsförhållanden och levnadsöden. T ex Leonardo da Vinci och Michelangelo.

Bild år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Bild år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG

• Skissar en människokropp som låd- och cylinderformer.
  • Projektionsritning: Ritar ett valfritt hus som stämmer ritningsmässigt.
  • Bok; Presenterar en slags bok i A4 format, innehållet bestämmer eleven själv och det viktigaste är bilden.
  • Jämför olika bokomslag, filmer, reklambilder och nyhetsbilder t ex deckaromslag eller skvallerpress för att kategoriskt upptäcka bildkoder.
  • Målar eller tecknar av bilder från t ex en dagstidning för att få kunskap om nyhetsbildens bildspråk.
  • Exempel kan vara om en kortväxt politiker intervjuas av en lång reporter (som inte syns på bilden)- vilken effekt får det?
  • Expressionism; känner till färgernas symbolik och kan använda kunskapen i en uttrycksfull målning.
  • Gör en egen videoproduktion med tillgång till kamera och dator.
  • Tecknar med god förmåga verkliga personer, samt provar olika kroppsställningar.
  • Gör ett arbete som visar på förmåga, intresse och kreativitet. Arbetet presenteras inom angiven sluttid.
  • Analyserar olika bilder och presenterar vilka bildkoder som hittats.
  • Målar eller tecknar av en kamrat som intar olika roller och visar på så sätt vilket bildspråk som framgår.
  • Gör ett fördjupningsarbete om ett konstverk med betoning på bildanalys och avancerad layout.
  • Fördjupar sig inom eget valt material och presenterar en färdig film.
  • I bedömning av det fortlöpande arbetet beaktas elevens intresse, förmåga och kreativitet.