Moderna språk

Spanska

Tyska

texter med hjälp av ordbok
  • Passivt behärska huvuddragen i den franska grammatiken.

vikt läggs också vid den formella korrektheten.

• Eleven uppfyller alla krav för Väl godkänd,

han/hon nått MVG

• Kunna förstå det mest väsentliga i tydligt tal i enkla instruktioner, berättelser och beskrivningar, som rör för eleven välbekanta områden.
  • Kunna delta i enkla samtal om vardagliga ämnen.
  • Kunna muntligt berätta något om sig själv och andra.
  • Kunna läsa och tillgodogöra sig enkla instruktioner, berättelser och beskrivningar.
  • Kunna göra sig förstådd i skrift i mycket enkel form för att meddela, berätta eller beskriva något.
  • Känna till något om vardagsliv, levnadssätt och traditioner i några länder där språket används.
  • Kunna reflektera över hur den egna inlärningen går till vad gäller t.ex. tal och läsning.
  • Kunna genomföra korta muntliga och skriftliga uppgifter i samarbete med andra eller på egen hand.
  • Eleven uppfattar huvuddragen av innehållet när språket talas tydligt.
  • Eleven använder några strategier för att kommunikationen i vardagliga samtal skall fungera.
  • Eleven talar med sammanhang och ett tydligt och klart uttal.
  • Eleven tillgodogör sig enkla texter och visar på olika sätt förståelse av innehållet.
  • Eleven kommunicerar skriftligt, bl.a. genom att ställa och besvara enkla frågor och skriver begripligt och tydligt.
  • Eleven tillgodogör sig innehållet i tydligt talat språk och gör enkla sammanfattningar av helheten.
  • Eleven medverkar och bidrar aktivt i vardagliga samtal.
  • Eleven talar med sammanhang och med ett gott uttal samt använder olika strategier för att lösa språkliga problem.
  • Eleven tillgodogör sig innehållet i enkla texter, såväl helhet som detaljer.
  • Eleven kommunicerar skriftligt t. ex. vid informationsutbyte och personliga kontakter och uttrycker sig därvid klart och tydligt.

texter med hjälp av ordbok
  • Passivt behärska huvuddragen i den Spanska grammatiken.
  • Eleven uppfyller alla kriterier för Godkänd  och kan använda dessa med flyt, större vikt läggs också vid den formella korrektheten.
  • Eleven uppfyller alla krav för Väl godkänd, kan tillämpa sina kunskaper ledigt och använda språket i varierande situationer.

nått VG

han/hon nått MVG

• Kunna delta i enkla samtal om vardagliga ämnen.
  • Kunna muntligt berätta något om sig själv och andra.
  • Eleven uppfattar huvuddragen av innehållet när språket talas tydligt.
  • Eleven talar med sammanhang och ett tydligt och klart uttal.
  • Eleven medverkar och bidrar aktivt i vardagliga samtal.
  • Eleven tillgodogör sig innehållet i enkla texter, såväl helhet som detaljer.

texter med hjälp av ordbok
  • Passivt behärska huvuddragen i den tyska grammatiken.

han/hon nått MVG

• Kunna föra ett varierat samtal på tyska och framför allt våga inleda ett samtal på ett främmande språk
  • Kunna använda den hjälp som finns att få i ordböcker och grammatikböcker, samt ha den kunskap i grammatik som krävs för att lösa språkliga problem av en mer formell natur, med eller utan hjälp av referenslitteratur
  • Känna till de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och kulturella särdrag. Självständigt kunna förkovra sig i ämnen som är av speciellt intresse.
  • Utifrån sina kunskaper visa prov på att kunna utrycka sig korrekt såväl skriftligt som muntligt.
    vikt läggs också vid den formella korrektheten.
  • Eleven uppfyller alla krav för Väl godkänd,