Fysik

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Fysik årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Fysik år 8

Så här kan eleven visa att
han/hon nått G

Fysik år 8

Så här kan eleven visa att
han/hon nått VG

Fysik år 8

Så här kan eleven visa att
han/hon nått
MVG

  • Kan beskriva hur ljuset bryts i vattenytor, konvexa och konkava linser.
  • Kan beskriva hur ljuset reflekteras mot oregelbundna föremål och plana speglar.
  • Kan förklara hur vi ser ett föremål.
  • Kan beskriva hur en ljudkälla ger upphov till ljud och hur ljud sprids genom luften.
  • Kan förklara hur vi hör.
  • Kan beskriva och använda sambandet mellan sträcka, medelhastighet och tid.
  • Kan förklara vad acceleration är.
  • Kan beskriva hur tröghet påverkar föremål runt omkring oss.
  • Kan använda en dynamometer för att mäta krafter.
  • Kan ge exempel på olika krafter som påverkar oss och föremål omkring oss.
  • Kan beskriva skillnaden mellan begreppen massa och tyngd.
  • Vet vad tyngdpunkt är och hur den kan hittas.
  • Vet var och hur friktion verkar.
  • Kan förklara vad som gör att ett föremål flyter och med hjälp av detta avgöra om ett föremål kommer att flyta eller sjunka.
  • Vet vad tryck är och hur det fördelar sig.
  • Vet vad som kan utöva tryck.
  • Kan förklara begreppen frekvens och våglängd samt veta dess påverkan på ljud och ljus.
  • Kan ange vilka våglängder och frekvenser vårt syn- och hörselområde omfattar.
  • Kan förklara hur vi ser olika färger.
  • Använder fysikaliska begrepp för att beskriva och förklara rörelser hos föremål omkring oss (T ex flygplan, bilar, båtar, pilar, golfbollar).
  • Kan rita ut de krafter som påverkar i olika situationer.
  • Kan förklara fenomen som vattentorn, snöskor, spik mm
  • Kan göra beräkningar med de formler som definierar olika begrepp samt ange rätt enhet.
  • Kan förklara vad som påverkar friktionskraften.
  • Använder de teoretiska fysikkunskaper han/hon har för att förklara hur ögat och örat fungerar och olika tekniska tillämpningar.
  • Kan själv komma på situationer som kan förklaras med hjälp av mekaniken och förklara den.
  • Kan se olika för- och nackdelar av fysikaliska tillämplingar i samhället.

Fysik år 9

Så här kan eleven visa att
han/hon nått G

Fysik år 9

Så här kan eleven visa att
han/hon nått VG

Fysik år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

  • Vet vad elström är.
  • Kan ge exempel på olika material som leder ström.
  • Kan förklara hur en glödlampa fungerar.
  • Förstår och kan förklara begreppen ström, spänning och resistans.
  • Kan rita och tolka enkla kopplingsscheman.
  • Känner till grundläggande elsäkerhet.
  • Kan beskriva grundläggande egenskaper hos magneter.
  • Kan beskriva magnetfältet runt en stavmagnet och därmed runt jorden.
  • Vet hur man kan tillverka en elektromagnet.
  • Kan beskriva vad en generator gör.
  • Kan beskriva och namnge olika energiformer.
  • Känner till lydelsen av energiprincipen samt kan förklara vad den innebär.
  • Kan beskriva hur olika energikällor fungerar.
  • Kan ge exempel på både för- och nackdelar med olika energikällor
  • Ha insikt i materiens uppbyggnad av elementpartiklar och atomer
  • Kunna med historiska exempel beskriva hur kunskaper i fysik har bidragit till förbättring av våra levnadsvillkor, samt ge exempel på hur den har missbrukats
  • Kunskap om begrepp som strålning, användningsområden, risker

 

  • Kan förklara skillnaden mellan serie- och parallellkoppling och beskriva vad de har för effekter på strömstyrka och spänning.
  • Förstår sambandet mellan ström, spänning och resistans och kan göra beräkningar med hjälp av Ohms lag.
  • Kan förklara hur en generator, elmotor och transformator fungerar.
  • Kan förklara orsaker och konsekvenser med de olika energikällorna.
  • Kan reflektera över vilka problem vi har med energi-försörjningen och varför.
  • Kan beskriva energiomvandlingar i olika situationer.
  • Kan beskriva hur ljus bildas.
  • Vet vilka partiklar som finns i kärnan och vilka egenskaper de har.
  • Kan jämföra och värdera olika energikällor och deras för- och nackdelar ur ett globalt perspektiv.
  • Kan prioritera bland för- och nackdelar av olika tillämplingar och komma med ett eget ställningsstagande som är väl underbyggt
  • Kan ge exempel på ellärans och magnetismens tillämpningar i vardagliga och tekniska sammanhang.
  • Kan fakta om alfa-, beta-, gamma- och röntgenstrålning
  • Kan beskriva i grova drag hur en kärnreaktor fungerar samt med egna formuleringar diskutera för och nackdelar av den och jämföra de med de argumenten i den aktuella offentliga debatten