Samhällskunskap

Teknik

Betygskriterier Samhällskunskap årskurs 8 och 9

Samhällskunskap 8/9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Samhällskunskap 8/9

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Samhällskunskap 8/9

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

• Eleven ska ha kännedom om enskilda människors och samhällets ekonomi.
  • Eleven ska kunna grunddragen i det svenska samhällets uppbyggnad på lokal, regional och nationell nivå.
  • Eleven ska ha kännedom om grundläggande mänskliga rättigheter och skyldigheter.
  • Eleven ska känna till svensk lag- och normsystemet.’
  • Eleven ska ha kännedom om vårt beroende av omvärlden och internationella organisationer.
  • Eleven ska ha kännedom om människors levnadsvillkor i olika delar av världen.
  • Eleven ska kunna redogöra för dagsaktuella frågor.
  • Eleven ska kunna jämföra individers och gruppers livsmönster i Sverige och i andra länder och visa hur skilda livsmönster kan ge upphov till konflikter.
  • Eleven ska kunna analysera och diskutera olika samhällsfenomen med hjälp av begrepp som individ, grupp stat, demokrati, makt och kontroll.
  • Eleven ska kunna granska och sammanställa olika kunskapskällors skilda uppfattningar i någon aktuell samhällsfråga och analysera de skilda åsikterna.
  • Eleven ska kunna reflektera över och se samband mellan rättigheter och skyldigheter på individ- och samhällsnivå och göra jämförelser med lagstiftning och internationella konventioner.
  • Eleven ska kunna ge exempel på påverkan mellan privatekonomi och samhällsekonomi.
  • Eleven ska kunna ge exempel på ekonomiska och politiska faktorer bakom miljöproblem och diskutera hur dessa frågor kan hanteras.
  • Eleven ska ha kunskaper om och kunna formulera innebörden i demokratiska värden och praktisera demokratiska arbetsformer. Eleven ska vidare kunna ge exempel på hur demokratins idéer kommer till uttryck på olika sätt i det svenska samhället.

Eleven ska ha uppfyllt de krav som gäller för betygen G och VG samt:

• På ett självständigt och initiativrikt sätt ansvara för sina studier.
  • På ett insiktsfullt och relevant sätt kunna argumentera och värdera utifrån frågeställningar inom ämnet.
  • Tillägna sig en fördjupad förmåga att belysa och integrera momenten i geografi, samt förstå sambanden i ett större samhälleligt perspektiv.