Engelska

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Engelska årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Engelska år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G

Engelska år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått Betyget VG

Engelska år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget MVG

  • Eleven återberättar olika saker med egna ord på en nivå som motsvarar årskursen.
  • Eleven har ett uttal, ordval och grammatik som gör att du kan bli förstådd av någon som har engelska som modersmål.
  • Eleven läser högt med flyt. Eleven kan återberätta fritt och med egna ord på ett enkelt språk.
  • Eleven uttrycker sig förståeligt skriftligen genom både berättande och beskrivande texter. Eleven har ett ganska gott ordförråd och klarar av de vanligaste verbformerna (presens, imperfekt).
  • Eleven kan diskutera och göra jämförelser mellan olika engelsktalande länders traditioner och de vi har i Sverige.
  • Eleven kan reflektera över sin egen inlärning och komma underfund med olika sätt att lära som passar.
  • Eleven lär sig mer om pågåendeform, perfekt, pluskvamperfekt samt adverb och användningen av olika hjälpverb.
  • Eleven förstår, sammanfattar och kommenterar innehållet i tydligt talat språk.
  • Eleven är en aktiv deltagare i samtal och diskussioner. Ditt uttal och ditt ordförråd är gott. Eleven ska, med hjälp av stödord, kunna hålla förberedda anföranden i klassen varje termin.
  • Eleven läser högt utan problem. Eleven läser skönlitterära böcker och kan aktivt delta i klassrumsdiskussioner om texter vi/du läst. Eleven kan även skriva om texter.
  • Eleven skriver varierat med sammanhang samt kommunicerar skriftligt, ställer och besvarar frågor och kan anpassa ditt språk till olika mottagare.
  • Eleven kan diskutera och göra jämförelser mellan olika engelsktalande länders traditioner och de vi har i Sverige.
  • Eleven vet hur man använder ordböcker och kan använda grammatiken i textboken som hjälpmedel.
  • Eleven planerar, genomför och utvärderar minst ett större arbete per termin antingen enskilt eller i grupp
  • Eleven återberättar med ett varierat språk fritt vad som hörts/setts. Eleven reflekterar och drar egna slutsatser.
  • Eleven har ett mycket gott uttal och mycket god intonation. Tar initiativ till att medverka i olika samtalssituationer och kan uttrycka sig obehindrat med ett varierat språk.
  • Eleven kan läsa texter av olika svårighetsgrad samt redogöra för dem med ett korrekt och varierat språk, antingen muntligt eller skriftligt. Eleven läser några skönlitterära böcker som bearbetas och kommenteras.
  • Eleven argumenterar för sin åsikt med ett varierat ordval och gör det språkligt korrekt.
  • Eleven kan skriftligt eller muntligt redogöra för resultatet av olika arbetsuppgifter samt kan redogöra för hur de kom fram till sina resultat och vid grupparbete ska eleven kunna göra en egen bedömning av hur arbetet i gruppen gick

Engelska år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget G

Engelska år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget VG

Engelska år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått betyget MVG

  • Eleven återberättar med egna ord och använder sig av ett enkelt språk.
  • Eleven deltar aktivt i samtal om kända ämnen och uttrycker sig så förståeligt att en engelsktalande person kan förstå. Eleven håller något förberett anförande per termin.
  • Eleven läser högt med flyt. Eleven återberättar fritt med ett enkelt språk och med egna ord om en känd texts innehåll.
  • Eleven uttrycker sig förståeligt skriftligen genom både berättande och beskrivande texter. Eleven har ett relativt gott ordförråd och kan använda de vanligaste verbformerna (presens, imperfekt, perfekt).
  • Eleven kommer underfund med vilka inlärningssätt som passar.
  • Eleven vet hur man använder ordböcker och kan använda grammatiken i textboken som stöd.
  • Eleven planerar, genomför och utvärderar minst ett större arbete per termin antingen enskilt eller i grupp.
  • Eleven kan diskutera kring och se vissa skillnader vid en jämförelse med Sverige.

 

  • Eleven kan sammanfatta och kommentera innehållet vid hörövningar, radio och tv program med ett relativt varierat språk.
  • Eleven är en aktiv deltagare i samtal och diskussioner och framför sina åsikter, önskemål och känslor och bemöter andras på ett språkligt korrekt sätt.
  • Eleven ska kunna hålla förberedda anföranden i klassen varje termin. Detta ska göras med hjälp av stödord på ett korrekt och varierat språk.
  • Eleven läser högt utan problem. Eleven läser skönlitterära böcker och kan aktivt delta i klassrumsdiskussioner om texter som lästs. Eleven kan även skriva om texter.
  • Eleven skriver texter till olika mottagare och i olika syften. Eleven försöker variera sitt språk så mycket du kan.
  • Eleven är väl förtrogen med hur man använder ordböcker och grammatik. Eleven kan självständigt genomföra olika språkliga uppgifter såväl personligt valda som sådana som getts i uppgift att göra.

 

  • Eleven återberättar med ett varierat språk fritt vad denne hört/sett. Eleven reflekterar och drar egna slutsatser.
  • Eleven har ett mycket gott uttal och mycket god intonation. Eleven tar initiativ till att medverka i olika samtalssituationer och kan obehindrat uttrycka sina åsikter och bemöta andras med ett varierat språk.
  • Eleven kan läsa texter av olika svårighetsgrad samt redogöra för dem med ett korrekt och varierat språk, antingen muntligt eller skriftligt. Eleven läser flera skönlitterära böcker som bearbetas och kommenteras.
  • Eleven skriver och argumenterar för sin åsikt och bemöter andras språkligt korrekt och med ett varierat ordval.