Betygskriterier Svenska årskurs 8 och 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

• Våga uttrycka vad man tycker och känner i en diskussion och redovisa ett arbete så att mottagaren förstår.
  • Redovisar minst en gång per termin ett arbete i grupp och ett individuellt arbete.
  • Genomför en debatt inför åhörare.
  • Ger och tar emot konstruktiv kritik.
  • Återberätta en text så att den blir begriplig skriftligt eller muntligt beroende på uppgiften.
  • Har egna tankar runt texten. Läser faktatexter och visar att man har förstått innehållet genom att komma med egna tankar och frågor.Läsa adekvat litteratur. Exempel: Tiggarbarn i Moskva, Frankenstein, Ringaren i Notre Dame, Magasinets Texter 1 & 2. Dessa texter bearbetas dessutom på olika sätt.
  • Lyssna uppmärksamt till ett kortare föredrag och kunna återge det i stora drag samt kunna följa enklare instruktioner.
  • Veta att ord kan ge olika signaler och kan uppfattas olika.
  • Anpassa texten efter syftet, blir förstådd och har röd tråd.
  • Skriva en kortare fantasy -berättelse, science fiction –berättelse och en romantisk berättelse
  • Eleven gör en egen intervju under sin PRAO-period. Eleven sammanställer och redovisar denna skriftligt och muntligt.
  • På ett nyanserat sätt uttrycka åsikter och känslor och i diskussioner och grupparbeten, att både argumentera för den egna åsikten och lyssna på andra.
  • Vid redovisningar av ett arbete anpassar eleven sitt språk efter mottagare och situation och har viss åhörarkontakt.
  • Göra urval av fakta ur texten.
  • Ha tankar och åsikter runt texten samt drar slutsatser av densamma.
  • Skriva insändare, referat och artiklar av olika slag samt bearbetar den lästa skönlitteraturen på olika sätt.
  • Kunna deltaga aktivt i en följande diskussion.
  • Behärska de grundläggande skrivnormerna och använder ett nyanserat språk i sina skrivuppgifter.
  • Kan skriva i de olika genrer som behandlas i skolår 8. Kan aktivt se och ta del i sin egen språkutveckling.
  • Vara medveten om att människor har olika erfarenheter och tar hänsyn till detta i samtal, diskussioner och redovisningar.
  • Använder hjälpmedel (whiteboard etc) för att lyfta sin presentation och på så sätt få eleven att variera sin presentation: dramatisering, filmer, bilder, bildspel.
  • Kan på egen hand ta ut fakta ur mer avancerade texter.
  • Resonerar, jämför samt drar slutsatser av den lästa texten.
  • Dra slutsatser och jämförelser i en diskussion samt kunna dra paralleller till egna erfarenheter.
  • Behärskar olika genrer med hög språklig säkerhet och flyt. Behärskar skrivnormerna och kan med ett nyanserat språk ge uttryck för tankar, känslor och upplevelser i sitt skrivande.
  • Är medveten om språkets nyanser och dess påverkan.
  • Kan anpassa sitt språk efter situationens behov.

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

• Kan självständigt förbereda och hålla ett anförande som är begripligt för åhöraren.
  • Kan framföra och motivera sina åsikter i en diskussion och även lyssna på andras åsikter.
  • Anpassa sitt sätt att läsa efter syftet med läsningen och efter textens art samt anpassar i både tal och skrift sin text till mottagare och syfte.

• Arbeta medvetet med sitt språk för att göra det mer uttrycksfullt, korrekt och tydligt i tal.
  • Argumentera i diskussioner och grupparbeten för den egna åsikten, ställa frågor som hör till ämnet, lyssna på andra och granska sina egna och andras argument.
  • Göra enkla analyser av innehåll och form hos olika slags texter och använda och behärska bl a ord för olika genrer och berättartekniker samt vanliga grammatiska termer.
  • Använda skrivandet för att ge uttryck för tankar, åsikter och känslor och som ett redskap i kommunikation.
  • Göra jämförelser och finna beröringspunkter mellan olika texter och tolkar och granska budskap i olika medier.

• Uttrycka sig säkert, välformulerat och med tydligt sammanhang i tal.
  • Vara lyhörd för och reflektera över variationen i sitt språk och olika sätt att uttrycka sitt tal.
  • Avgöra ords variationer, värdeladdningar och nyanser och använda sig av dem.
  • Ha bredd i sin läsning, gör jämförelser och relaterar det lästa till egna tankar och erfarenheter av olika slag samt visar ett personligt förhållningssätt till texterna.
  • Visa att han/hon är medveten om ytterligare nyanser i språket.
  • Resonera om variationer, värdeladdningar och nyanser i svenskan (och sitt modersmål).
  • Tolka och värdera med originalitet och precision texter av olika slag.