Idrott och hälsa

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Idrott och hälsa årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Idrott- och hälsa år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Idrott- och hälsa år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Idrott- och hälsa år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

  • Delta aktivt på lektionerna.
  • Delta vid teoretiskt och praktiskt Hälsoprojekt.
  • Ha viss insikt om hur idrottsskador kan förebyggas.
  • Känner till grundläggande regler, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna.
  • Utför rörelser och dans till modern musik och folkmusik.
  • Hjälpa till vid hantering av olika redskap.
  • Delta efter egen förmåga med hänsyn till skada eller sjukdom.
  • Delta efter förmåga vid andra elevers planerade aktivitet.
  • Kan med kartans hjälp ta sig till olika kontrollpunkter
  • Är vid utomhusaktiviteter klädd på ett lämpligt sätt, oavsett årstid.
  • Deltar vid HLR- utbildning.
  • Följa givna instruktioner och regler.
  • Ha viss insikt i hur ergonomi kan anpassas efter aktivitet.
  • Redovisa samband mellan motion, kost och vila samt hur påverkar hälsan.
  • Sträva efter att förebygga skador genom de kunskaper som erhållits.
  • Deltar i aktiviteterna med god vilja och uthållighet.
  • Visar god samarbetsförmåga.
  • Kan med takt och rörelsekänsla följa olika rytmer.
  • Planerar och genomför aktiviteter på egen hand eller tillsammans med andra.
  • Kan, med karta och kompass, med säkerhet ta sig till olika kontrollpunkter.
  • Visar respekt och förståelse för kamraternas olika behov och förutsättningar i aktiviteten.
  • Har goda ergonomiska kunskaper och kan anpassa olika handlingar efter det.
  • Reflekterar kring dessa fakta, t.ex. visar i hälsoprojektet hur detta långsiktigt påverkar ens hälsa.
  • Formulerar en egen ”hälsofilosofi”.
  • Visar förståelse för hur idrottsskador kan förebyggas genom att aktivt arbeta med de kunskaper som erhållits.
  • Visar goda färdigheter inom en bredd av aktiviteter.
  • Visar godsamarbetsförmåga, tar hänsyn till, och hjälper andra.
  • Kan med god takt och rörelsekänsla följa olika rytmer samt utmanar sig själv att prova nya rörelser till musiken.
  • Förbereder och genomför ett uppvärmningsprogram.
  • Kan, med hjälp av karta och kompass, med säkerhet ta sig till olika kontrollpunkter i en mer orienteringskrävande bana.
  • Har förståelse för och visar hjälpsamhet vid andras svårigheter med karta och kompass.
  • Bidrar till ett gott arbetsklimat under lektionerna.
  • Arbetar aktivt med god ergonomi och kan ge synpunkter på skolans eller idrottshallens arbetsmiljö med avseende på detta.

Idrott- och hälsa år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Idrott- och hälsa år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Idrott- och hälsa år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

  • Är ombytt och deltar aktivt vid lektionerna.
  • Har kunskaper om hur samband mellan motion, kost och vila påverkar hälsan.
  • Deltar och genomför teoretiskt och praktiskt träningsläraprojekt.
  • Känner till och följer grundläggande regler för aktiviteten, är ombytt och deltar efter egen förmåga i aktiviteterna samt visar god samarbetsförmåga.
  • Utför rörelser och dans till modern musik och folkmusik.
  • Hjälper till vid hantering av olika redskap.
  • Planerar och genomför aktiviteter på egen hand eller tillsammans med andra.
  • Har kunskap om hur sjukdom eller skada kan begränsa aktivitet.
  • Kan med hjälp av karta och kompass ta sig till olika kontrollpunkter.
  • Är vid utomhusaktiviteter klädd på ett lämpligt sätt.
  • Har genomgått första hjälpens HLR-utbildning.
  • Följer givna instruktioner och regler.
  • Har insikt i hur ergonomi kan anpassas efter aktivitet
  • Är förberedd för aktivitet vad gäller utrustning, mat och sömn.
  • Kan se samband mellan träning, kost, vila och skador genom att redovisa ett planerat och genomfört träningsläraprojekt där b.la träningsdagbok och idrottsskador ingår.
  • Deltar i aktiviteterna med god vilja och uthållighet samt visar en vilja att dels förbättras genom träning och ta hänsyn till, och hjälpa andra.
  • Kan med god takt och rörelsekänsla följa olika rytmer och dansa olika sorters danser.
  • Planerar och genomför en idrottslektion med den egna klassen och visar förståelse för andras förutsättningar.
  • Genomför utomhusaktiviteter oavsett årstid.
  • Kan, med hjälp av karta och kompass, med säkerhet ta sig till olika kontrollpunkter i en anpassad orienteringsbana.
  • Visar respekt och förståelse för kamraternas olika behov och förutsättningar vid aktiviteten.
  • Har förståelse för ett korrekt ergonomiska arbetssätt.

 

  • Visar fördjupade kunskaper genom att dra slutsatser om hur den egna hälsan påverkar psykiska och fysiska prestationer under lektionen.
  • Reflekterar kring fakta om träningslära, t.ex. visar i projektarbetet hur detta långsiktigt påverkar ens hälsa.
  • Reflekterar kring sina resultat efter följd träningsdagbok.
  • Visar förståelse för hur idrottsskador kan förebyggas genom att aktivt arbeta med de kunskaper som erhållits.
  • Visar goda färdigheter inom en bredd av aktiviteter och kan anpassa sig efter de krav som olika aktiviteter ställer på t.ex. balans, precision och tempo.
  • Provar, när tillfälle erbjuds, att leda olika övningar och danser till musik.
  • Planerar, genomför och utvärderar en idrottslektion med en valfri klass (om möjlighet finns).
  • Anpassar aktivitet och ledarskap efter vald grupp.
  • Kan, med hjälp av givna kontroller på kartan, lägga ut en bana till kamrater i klassen.
  • Har viss insikt i skillnaden mellan olika orienteringsbanors svårigheter.
  • Bidrar till ett gott arbetsklimat under lektionerna. Och är mån om att hjälpa andra till förbättrade prestationer.
  • Är väl förtrogen med ett korrekt ergonomiskt arbetssätt och kan ge synpunkter på skolans och idrottshallens kvaliteter och brister.