Hem och konsumentkunskap

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Hem och konsumentkunskap årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

 Hem- och konsumentkunskap år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Hem- och konsumentkunskap år 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG

  • Veta vad kolhydrater, fett och protein har för uppgifter i kroppen.
  • Kunna mäta energi mäts i kJ.
  • Känna till Hälsomålets tallriksmodell.
  • Göra uppgifter där skolmåltiden studeras och sedan fylla i en given tabell om näringsinnehållet.
  • Visar upp ett gott samarbete med andra i köket.
  • Redovisa energi/motion uppgifter som t ex; ”Hur många kJ förbrukar du per vecka om du skulle cykla till skolan?”.
  • Redovisa uppgifter om näringsämnen som t ex; ”Du behöver druvsocker när du snabbt vill ha energi - varför?” ”Vi ska inte äta för mycket fett, men visst fett behöver vi - varför?”
  • I uppgiften analysera energiinnehållet från de olika näringsämnena.
  • Reflektera över hur eleven själv åt, om man fick i sig alla näringsämnen och fundera på ändringar eleven själv kan göra för att påverka sitt näringsintag positivt.
  • I bedömningen tas hänsyn till elevens fortlöpande arbete med matlagning och andra arbetsuppgifter.

Hem- och konsumentkunskap år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Hem- och konsumentkunskap år 9

Så här kan eleven visa atthan/hon nått VG/MVG

  • Göra en valfri veckomatsedel.
  • Föreslå ett bra huvudmål som går att köpa på ett snabbställe.
  • Välja en maträtt ur hemkunskapsboken och tillaga den.
  • Veta hur mat skall förvaras.
  • Samarbetar med andra elever i köket.
  • Planerar sin egen ekonomi.
  • Besöka en stor livsmedelsbutik och göra en skiss för hur varorna är placerade.

 

  • Näringsberäkna med datorns hjälp, ett huvudmål.
  • Planera och tillaga en glutenfri lunch.
  • Vet hur mat ska förvaras och varför den blir dålig.
  • Visar upp ett gott samarbete i köket och tar ansvar för olika moment.
  • Gör uppgifter som t ex. ”Hur mycket kostar du?” ”Vilken månadspeng är rimlig för din ålder?”
  • Besöka en stor livsmedelsbutik och göra en skiss för hur varorna är placerade och notera vilka varor butiken gör särskild reklam för etc.
  • I bedömningen tas hänsyn till elevens fortlöpande arbete med matlagning och andra arbetsuppgifter.