Betygskriterier Geografi årskurs 8 och 9

Geografi år 8/9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Geografi år 8/9

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG

Geografi 8/9

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

• Eleven ska ha kunskaper om världskartan utseende och relevant namnkunskaper, samt känna till avstånd och lägesrelationer.
  • Eleven ska ha kunskap om människors levnadsvillkor i olika delar av världen och vilka faktorer som ligger bakom.
  • Eleven ska känna till vad som påverkar jordklotet och inre och yttre krafters betydelse.
  • Eleven ska känna till klimat och vegetationszoner samt människans miljöpåverkan.
  • Eleven ska känna till olika naturresurser och befolknings-förändringar.
  • Eleven ska kunna konstruera enklare diagram.
  • Eleven ska ha goda kunskaper om världskartans utseende och hur den har utvecklats historiskt. Ska ha utökade kunskaper och kan dra slutsatser om avstånd och lägesrelationer.
  • Eleven ska kunna arbeta med specialkartor, tabeller och diagram, för att analysera förhållanden och samband och kunna dra slutsatser om människors levnadsvillkor i olika områden.
  • Eleven ska kunna förklara hur människor lever och arbetar i skilda miljöer genom att göra jämförelser utifrån klimat, vegetation, naturresurser, ekonomi, politik och religion.
  • Eleven ska kunna beskriva olika klimattyper samt olika händelseförlopp som bygger upp och bryter ner naturlandskapet. Eleven ska se samband mellan mark, vatten och klimat vad gäller vegetation och odlingsmöjligheter och kunna förklara hur människans olika åtgärder påverkar landskapets utseende.
  • Eleven ska kunna beskriva och förklara hur jordens resurser ger upphov till olika näringar och visa med exempel hur industrialisering, kommunikation och handel påverkar landskap och levnadsvillkor i olika områden länkar samman platser och regioner.
  • Eleven ska ha kunskaper om samband mellan befolkninstillväxt, urbanisering och användning av naturresurser samt reflektera över konsekvenser av användning av alternativa resurser.
  • Eleven ska använda centrala begrepp, samt sammanställa och presentera egna studier med hjälp av geografiskt material.

Eleven ska ha uppfyllt de krav som gäller för betygen G och VG samt:

• På ett självständigt och initiativrikt sätt ansvara för sina studier.
  • På ett insiktsfullt och relevant sätt kunna argumentera och värdera utifrån frågeställningar inom ämnet.
  • Tillägna sig en fördjupad förmåga att belysa och integrera momenten i geografi, samt förstå sambanden i ett större samhälleligt perspektiv.