Betygskriterier Slöjd årskurs 8 och 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Slöjd 8

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG

• Eleven genomför, med viss handledning, ett slöjdarbete från grund till färdig produkt.
  • Eleven gör en planering och arbetsordning för att kunna slutföra sitt arbete i tid för undervisningstimmarna.
  • Eleven väljer lämpligt material och bestämmer arbetsmetod.
  • Eleven väljer lämpliga redskap och verktyg och påbörjar genomförandet.
  • Eleven visar att han/hon kan hantera t.ex. symaskinen, handsömnad eller stickning på ett korrekt sätt.
  • Eleven visar ansvar i slöjdprocessen genom att ta initiativ och driva arbetet framåt av egen kraft samt att efter utfört arbete iordningsställa sin arbetsplats.
  • Eleven skall vid utvärderingen enkelt beskriva de olika momenten från idé till färdigt alster.
  • Eleven skall försöka motivera de val som gjorts under arbetets gång samt kunna värdera den egna arbetsinsatsen.
  • Eleven kan arbeta relativt självständigt och även samarbeta bra med andra elever.
  • Eleven har en genomarbetad planering att utgå ifrån, arbetar efter den och försöker lösa praktiska problem som kan dyka upp i genomförandet.
  • Eleven utnyttjar tiden väl och tar ansvar i arbetsprocessen.
  • Eleven väljer själv lämpligt material för arbetet och vet vilken arbetsmetod som ska användas.
  • Eleven visar skicklighet, kreativitet och tar egna initiativ under arbetsgången.
  • Eleven väljer lämpliga redskap och verktyg, samt använder dessa korrekt.
  • Eleven visar att han/hon har goda kunskaper om t ex. symaskinen och kan självständigt lösa problem som kan uppstå.
  • Eleven använder sina kunskaper för att kunna driva arbetet framåt.
  • Eleven använder sina kunskaper vid nya situationer.
  • Elevens använder sin självvärdering i senare arbete för att utveckla och höja kvaliteten på arbetet.
  • Elevens slutresultatet visar ett personligt uttryck.

Slöjd år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått G

Slöjd år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått VG/MVG

• Eleven genomför, med viss handledning, ett slöjdarbete från idé till färdig produkt.
  • Eleven gör en mall för sitt arbete, planerar och gör arbetsordning för att kunna slutföra sitt alster.
  • Eleven väljer lämpligt material och bestämmer, med viss handledning, arbetsmetod
  • Eleven väljer lämpliga redskap och verktyg och påbörjar genomförandet.
  • Eleven visar att han/hon kan hantera t.ex. symaskinen på ett korrekt sätt.
  • Eleven skall vid utvärderingen kunna beskriva de olika momenten från idé till färdigt alster.
  • Eleven skall kunna motivera de val som gjorts under arbetets gång samt kunna värdera den egna arbetsinsatsen

• Eleven kan arbeta självständigt och även samspela med omgivningen.
  • Eleven har en genomarbetad planering att utgå ifrån och kan på så vis förutse och lösa praktiska problem som kan dyka upp i genomförandet.
  • Eleven uttnyttjar tiden väl och tar ansvar i arbetsprocessen.
  • Eleven väljer själv lämpligt material för aktuellt alster och arbetsmetod.
  • Eleven väljer lämpliga redskap och verktyg, kan när så krävs ompröva tidigare val då förutsättningarna ändras.
  • Eleven visar att han/hon har goda kunskaper om t. ex. symaskinen och kan självständigt lösa problem som kan uppstå.
  • Eleven använder sina kunskaper för att kunna driva arbetet framåt.
  • Eleven använder sina kunskaper vid nya situationer.
  • Elevens utvärdering används i senare arbete för att utveckla och höja kvaliteten på arbetet.
  • Elevens slutresultatet visar ett personligt uttryck.