Matematik

Placeholder  Image Placeholder  Image Placeholder  Image
linjebild

Betygskriterier Matematik årskurs 8 och 9

Åter till Betygskriterier

Bild

Biologi

Engelska

Fysik

Geografi

Hem- och konsument- kunskap

Historia

Idrott och hälsa

Kemi

Matematik

Moderna språk

Musik

Religion

Samhälls- kunskap

Slöjd

Svenska

Teknik

Matematik år 8

Så här kan eleven visa att
han/hon nått G

Matematik år 8

Så här kan eleven visa att
han/hon nått VG

Matematik år 8

Så här kan eleven visa att
han/hon nått
MVG

Aritmetik – de fyra räknesätten

  • Addition och subtraktion av bråk
  • Multiplikation och division av bråk

Taluppfattning/algebra

  • Kunna räkna addition och subtraktion med negativa tal utan parenteser i vardagliga sammanhang.
  • Ge exempel på situationer där negativa tal förekommer.
  • Kunna förenkla uttryck med konstanter och en sorts variabel (2a+a=3a).
  • Kunna prioritera rätt bland de fyra räknesätten.

Procent

  • Kunna räkna ut procentsatsen när delen och det hela är givna.
  • Beräkna procentuell förändring i ett steg.

Geometri

  • Kunna beräkna area och omkrets för cirkel, triangel, parallellogram mm.
  • Använda rätt enhet.
  • Kunna avgöra om något är förminskat eller förstorat vid given skala.
  • Kunna göra enkla skalberäkningar.
  • Kunna räkna ut vinklar i olika situationer
  • Kunna omvandla mellan olika längdenheter

Statistik

  • Kunna avläsa enkla tabeller och diagram.
  • Kunna beräkna medelvärde.

Funktioner, ekvationer och formler

  • Kunna avläsa grafer.
  • Kunna tolka en graf med ord samt kunna skissa en graf till en enkel händelse.
  • Ha en strategi för att lösa ekvationer av typen 3x + 3 = 9.
  • Kunna använda en given formel i beräkningar.
     
  • Känner till de regler som gäller för addition och subtraktion med parenteser vid räkning med negativa tal och förenkling av uttryck
  • Kan förenkla uttryck med fler variabler och med variabler på båda sidor av likhetstecknet.
  • Vet hur man skriver tal i grundpotensform.
  • Kan beräkna median.
  • Gör antaganden och använder ekvationer för att lösa problem.
  • Kan använda formler genom att "bolla med dem".
  • Kan konstruera grafer efter en given formel.
  • Kan sätta upp egna formler och uttryck.
  • Använder matematiska begrepp för att beskriva geometriska figurer.
  • Kan omvandla mellan olika areaenheter.
  • Kan räkna procentuell förändring i flera steg.
     
  • Beskriver geometriska figurer med korrekta matematiska begrepp.
  • Känner till räta linjens funktion.
  • Vet vad variabler och konstanter är.
  • Förstår skillnaden i vad bokstäver står för i ekvationer och formler.
  • Har någon tanke kring syftet med att använda formler och ekvationer.
  • Har generell förståelse för procentbegreppet och kan resonera kring fel som kan uppstå vid procentberäkningar.

Matematik år 9

Så här kan eleven visa att
han/hon nått G

Matematik år 9

Så här kan eleven visa att
han/hon nått VG

Matematik år 9

Så här kan eleven visa att han/hon nått MVG

Aritmetik – de fyra räknesätten

  • Beräkna, storleksordna och jämföra heltal, decimaltal och bråk.
  • Kunna positionssystemet upp till tusental ner till tusendel.
  • Kunna överslagsräkning.
  • Kunna räkna ut tidsskillnader.

Geometri

  • Kunna beräkna area och omkrets av geometriska figurer.
  • Veta vad en vinkel är och kunna mäta vinklar med hjälp av en gradskiva.
  • Kunna använda skalbegreppet
  • Känner till Pytagorassats

Rymdgeometri

  • Kunna namn på rymdgeometriska figurer.
  • Kunna volymbegreppet.
  • Kunna enheter för volym.
  • Kunna beräkna volymer för rätblock, cylinder, pyramid, kon, prisma
    och klot.
  • Kunna göra enkla skisser av rymdgeometriska figurer.

Procent

  • Kunna beräkna procentuell förändring i flera steg.
  • Kunna räkna ut procentsatsen när delen och det hela är givna.
  • Beräkna procentuell förändring i ett steg.

Algebra

  • Kvadraten på ett tal.
  • Kvadratroten ur ett tal samt veta att det finns två rötter.
  • Kunna räkna med potenser och grundpotensform.

Ekvationer, funktioner och formler

  • Använda ekvationer för att lösa problem
  • Använda en given formel i beräkningar.
  • Rita en rätlinjig graf från en funktion.
  • Avläsa och tolka grafer.
  • Pricka in punkter i 1:a kvadranten.
  • Kunna använda formler.

Sannolikhet

  • Kunna beräkna sannolikheter med hjälp av formeln slh=antal gynnsamma utfall/ antal möjliga utfall.
  • Vad betyder sannolikhet, konsekvenser för upprepade försök.

Statistik

  • Sammanställa ett resultat i en frekvenstabell och sedan rita ett diagram.
  • Veta hur cirkel-, stapel- och linjediagram ser ut.
  • Kunna avläsa diagram av dessa typer.
  • Veta vad proportionalitet är.
  • Känner till de regler som gäller för addition och subtraktion med parenteser vid räkning med negativa tal och förenkling av uttryck
  • Kan förenkla uttryck med fler variabler och med variabler på båda sidor av likhetstecknet.
  • Vet hur man skriver tal i grundpotensform.
  • Kan beräkna median.
  • Gör antaganden och använder ekvationer för att lösa problem.
  • Kan använda formler genom att "bolla med dem".
  • Kan konstruera grafer efter en given formel.
  • Kan sätta upp egna formler och uttryck.
  • Använder matematiska begrepp för att beskriva geometriska figurer.
  • Kan omvandla mellan olika areaenheter.
  • Kan räkna procentuell förändring i flera steg.
     
  • Kan lösa problem med hjälp av att sätta upp ekvationssystem.
  • Kan använda konjugat- och kvadreringsregeln.
  • Kan kombinera regler och formler från olika områden för att lösa problem
  • Kan skilja på grafer till olika sorts funktioner.